
Gigászok harcolnak az első elektromos légitaxi megalkotásáért

További Tech-Tudomány cikkek
-
Forradalmi áttörést rejt a Microsoft új kvantumchipje
- Elon Musk megsemmisítené a Nemzetközi Űrállomást
- Több mint 100 év után újabb ókori egyiptomi fáraó sírját sikerült feltárni
- Robbanthatnának is mellettünk, azt sem hallanánk a Huawei fülhallgatójával
- Az egész univerzumot feltérképezheti az amerikaiak új űrtávcsöve
Az mostanra nagyjából el is dőlt, hogy a Las Vegas-i CES végleg kinőtte a hosszú évekig meghatározó "kütyüshow" mellényt, és ma már legalább annyira autóipari és közlekedési ötletbörze is, mint amennyire okostelefonos és sok K-s tévébazár. A trend egyöntetűen az, hogy a CES-en megjelenő nagynevű gyártók és a kisebb garázscégek autonóm és elektromos, emissziómentes közlekedési eszközök megalkotásán, illetve az ezekkel összefüggő szoftveres, szenzoros és a legváltozatosabb hardveres megoldások fejlesztésén, integrálásán dolgoznak gőzerővel.
Az egyik markáns csapásirány a légitaxik fejlesztése, és míg tavaly még csak a Nexus, a Bell hibrid meghajtású billenőrotoros hexakoptere keltett nagy feltűnést, idén a világ harmadik legnagyobb autógyártója is bemutatta légitaxi koncepcióját, amivel a jelek szerint be szeretne szállni a buliba.
A dél-koreai Hyundai hétfőn a sajtó előtt még csak a kis méretű makettjét leplezte le az S-A1 elektromos, multirotoros, helyből felszálló repülőgépének, de a CES hivatalos megnyitója után a nagyközönség az autógyártó standjának közepén megbámulhatta az Uberrel közösen fejlesztett koncepció életnagyságú változatát is, lassan forgó rotorokkal. Igaz, hogy csak mockupról, azaz nem működő technológiai-dizájnbéli demonstrátorról beszélünk, de így is tekintélyt parancsoló a négy billenőrotorral és négy fix duálrotorral felszerelt kecses, ezüst- és sötétszürke repülőgép, ami így 1:1 arányban terjesztve szárnyait hihetőbbnek tűnik, hogy meg is valósulhat, mint azt a makettről gondolná az ember.
Szőttesvárosban él, önvezető autóban lakik a jövő embere
A világ második és harmadik legnagyobb autógyártója grandiózus jövővíziót mutatott be a CES-en. Új autót nem, de egy Hyundai-Uber légitaxit azért láttunk.
A Hyundai eVTOL (elektromos, függőlegesen felszálló és landoló) járművéről egyelőre nem tudni sokat, elvégre még leginkább csak tervezőasztalon létezik. A gépet nyolc rotor emeli majd levegőbe, ebből négy változtatható állású, előrehaladáshoz vízszintes helyzetbe forgatható. Mivel 100 százalékban elektromos meghajtásúak lesznek a rotorok, a gép kívül-belül csendes lesz. Az alapvetően nagyvárosi légi közlekedés céljaira kigondolt S-A1 fedélzetén a pilótán kívül négyen utazhatnak majd akár 290 km/órás sebességgel, 300 és 600 méteres magassági zónában, 100 kilométeres hatótávolsággal.

A tervek szerint az S-A1 az akkumulátorait hét perc alatt tölti fel, felszálláskor helikopterszerűen emelkedik, célját a négy fő rotor elforgatásával már repülőgépszerűen éri el. A kezdetekben pilóták vezetik majd a Hyundai légitaxikat, de a távlati terv a teljesen autonóm, pilóta nélküli működés elérése. A Hyundai elég magabiztosan nyilatkozik az S-A1 megvalósulásáról, azt mondják, van bőven tapasztalatuk az autógyártásban, amit hasznosítva olcsón, nagy tömegben tudnak biztonságos légitaxit gyártani majd.
Ugyanerről van meggyőződve a Bell is, mondjuk részükről érthető a magabiztosság, elvégre egy legendás amerikai repülőgép- és helikoptergyártó cégről van szó, aminek van mire szerénynek lennie. Nevükhöz fűződik egy sor ikonikus repülő szerkezet megalkotása, csak hogy párat említsünk gyorsan: P-39 Airacobra, P-59 Airacomet, X-1, UH-1 Iroquois, AH-1 Cobra, V-22 Osprey, Bell 47. A cég a 2019-es CES-en mutatta be helyből felszálló légitaxijának prototípusát, a hibrid meghajtású Bell Nexust, amiről Mitch Snyder, a Bell elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy biztonságosabb, halkabb és olcsóbb lesz, mint eddig bármilyen civil helikopter.
A Nexus hexakopter lehet az első működő légitaxi
A CES egyik legnagyobb dobása a Bell gőzerővel készülő billenőrotoros hexakoptere, ami után már az Uber is érdeklődik.
Az elektromos és gázturbinás meghajtású Nexust hat légcsatornás propeller (ducted fan) emelte volna levegőbe, hogy aztán 240 km/órás csúcssebességgel röpülhessen – ha a 2,6 tonnás gép eljutott volna a röpképes fázisba a fejlesztés során. 2020-ban azonban az tűnik valószínűnek, hogy a Nexus soha nem fog a levegőbe emelkedni, most kedden ugyanis egy új Bell-gépet mutattak be, a Nexus 4EX-et. A 4EX annyit tesz, hogy 4 mint négy propeller, E mint elektromos és X mint kísérleti (experimental) – és ennyiből már látszik is, hogy
új vágányra terelték a Bell mérnökei a Nexus fejlesztését: egyszerűbb és immár 100 százalékban elektromos meghajtású billenőrotoros légitaxit terveztek.
(Tegyük hozzá, hogy igény szerint továbbra is készülhet hibrid-elektromos változatban is, de jelzésértékű, hogy városi légitaxiként már a Bell is egy csendes, teljesen emissziómentes repülőgépben gondolkodik.)

Mitch Snyder szerint a Bell víziója a Nexust illetően annyiban nem változott, hogy egy hatékony, megbízható és kereskedelmileg életképes repülőgép kifejlesztésén dolgoznak, azonban a most bemutatott konfiguráció már egy érettebb megközelítése az eredeti, de mostanra jó pár részletében újragondolt elképzeléseknek.
Hogy a CES-en egymás közelében kiállított Hyundai és Bell gépek közül melyik lesz a befutó, nehéz megmondani, az erőviszonyok és technológiai törésvonalak ugyanis folyamatosan változnak. A Bell már tavaly is azt hangsúlyozta, hogy billenőrotoros gépek építésében szerzett tapasztalataik segítenek a Nexus megépítésében, a fejlesztésben, gyártásban pedig komoly partnerei vannak – ennek ellenére az idei CES-re is még csak egy statikus, repülni még nem képes modellt hoztak el. Tavaly még arról beszélt Mitch Snyder, hogy összefognának az Uberrel a légitaxis fuvarmegosztás szoftveres infrastruktúrájának kialakítása érdekében, idén már az AeroOS felhőalapú légiutasrendszerről volt szó, amivel lehet menedzselni a légitaxiflottát és a helyfoglalást, menetrendet is egyaránt – és ezzel a légitaxi-szolgáltatást a Bell maga nyújtaná, az Uber segítsége nélkül.
A Hyundainak ugyan nincsenek a Bellhez hasonló, nagy múltú tapasztalatai a repülőgépépítésben, de gigászi autógyárként kétségkívül nem okozhat neki gondot kutatási, fejlesztési, mérnöki erőforrásokat elkülöníteni a 2020-as CES-en bemutatott vízió valóra váltása érdekében. Az pedig, hogy összeálltak az Uberrel, azt jelentheti, hogy egy bevált, jól működő, megjelenésekor forradalminak számító utazásszervező rendszert tudnak majd a leendő S-A1 flotta alá rakni. Egy biztos: mindkét gyártó ambíciózus nagyon, a látott mockupok kellően meggyőzőek, viszont hiába írunk már 2020-at, a hatósági, légiközlekedési szabályozás nehézkesebben változik, mint amilyen gyorsan virágoznak az urbánus légiközlekedés koncepciói.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Tech-Tudomány
Robbanthatnának is mellettünk, azt sem hallanánk a Huawei fülhallgatójával
Memóriahabbal és extrém zajszűréssel támad a FreeBuds Pro 4. Megnéztük, mire képes.
tegnap, 15:38
- Tech-Tudomány
Harmadjára emelte a NASA az egyik jelentős aszteroida becsapódásának esélyét, 2032-ben éri el a Földet
Az űrügynökségek megfigyelés alatt tartják az égitestet.
február 19., 16:25
- Tech-Tudomány
Több mint 100 év után újabb ókori egyiptomi fáraó sírját sikerült feltárni
Tutanhamon után II. Thotmesz sírjába is betekintést nyerhetünk.
11 órája
- Mindeközben
Gáspár Győző szeretné bebizonyítani, hogy igenis tud énekelni: Andrea Bocelli leszek
50 perce
- Címlapon
Lakhatási válság közepette emelnek kamatot a bankok? – Utánajártunk
Így hathatnak az állampapír-milliárdok a hitelpiacra.
33 perce
- Címlapon
Újabb kormánypárti képviselő jelentette be, hogy nem indul a 2026-os országgyűlési választáson
„Mindennek megjön a maga ideje.”
2 órája
- Mindeközben
Bálint Antónia elárulta, miért vállalta el a Farm VIP-t: „Kérdeztétek sokan, hogy kellett-e ez nekem?”
3 órája
- Tech-Tudomány
Az egész univerzumot feltérképezheti az amerikaiak új űrtávcsöve
A SphereX olyan képeket készít, amilyeneket a James Webb sem tud.
tegnap, 11:20
- Tech-Tudomány
Ikonikus ételek tűnhetnek el, a gouda sajt és a dijoni mustár is veszélyben van
Ketyeg az óra, több termék is érintett lehet.
tegnap, 07:13
- Tech-Tudomány
Ultranagy energiájú szellem járta be a Földközi-tengert
A ritka eseményt egy épülő olasz detektor érzékelői fogták.
február 14., 10:02
- Tech-Tudomány
Elon Musk megsemmisítené a Nemzetközi Űrállomást
Az eredeti tervek szerint még 2030-ig működhetne az objektum.
3 órája
- Mindeközben
Idilli fotókat mutatott eljegyzéséről Gelencsér Tímea: „Az életben az egyik legnehezebb feladatunk megtalálni a párunkat”
4 órája
- Tech-Tudomány
Csaknem egy hónap után ismét le lehet tölteni a TikTokot az Egyesült Államokban
Lépett az Apple és a Google.
február 14., 12:31
- Tech-Tudomány
Hamarosan fizetőssé válik a Reddit egy része
Még 2025-ben érkezik az új funkció.
február 18., 10:46
- Tech-Tudomány
Újabb felfedezés történt a világegyetemben
A legnagyobb egy galaxiscsoportokból álló, 1,3 milliárd fényév hosszú felhő.
február 15., 20:38
- Címlapon
Újabb kínai óriásberuházás érkezik Magyarországra
A befektetés mintegy 800 új munkahelyet teremt.
2 órája
- Tech-Tudomány
Új magyar elektromos busz állt forgalomba
A cseh–magyar GANZ-SOR EBN8 próbaüzeme alatt Baján szállít utasokat.
február 17., 11:43
- Tech-Tudomány
Új funkciót tesztel az Instagram, de ez sokaknak nem tetszik
Már a startgépben áll a lefelé mutató ujjacska.
február 18., 17:50
- Címlapon
A világhírű filozófus szerint Donald Trump lépése miatt Vlagyimir Putyin egész Ukrajnát bekebelezheti
Francis Fukuyama úgy látja, az Egyesült Államok az autoriter államok táborát erősíti.
3 órája
- Tech-Tudomány
Vajon elveszi a munkáját az első itthon is kapható humanoid robot és a kutyája?
Tanulni is tud, de az kétszer annyiba kerül.
február 18., 11:19
- Tech-Tudomány
Jól teljesít a Juice szonda magyar egysége
Az európai eszköz 2031-ben kezdi vizsgálni a Jupiter holdjait.
február 17., 12:58
- Mindeközben
Gáspár Evelin: „Jó lenne, ha a Photoshop helyett az influenszerek is a természetességet hirdetnék”
6 órája
- Tech-Tudomány
Közelebb van a bolygóközi utazás, mint gondolnánk
Plazmameghajtással egy hónap alatt elérhetik a Marsot.
február 17., 20:50
- Tech-Tudomány
Forradalmi áttörést rejt a Microsoft új kvantumchipje
Egy titokzatos részecskével stabilizálják a sérülékeny információkat.
2 órája