Mindenki rengeteget keres a Spotifyon, kivéve a zenészek
További Tech-Tudomány cikkek
- Hallucinogén koktélt azonosítottak egy ókori egyiptomi ivóedényben
- Egyedülálló régészeti felfedezést tettek az orosz tudósok
- Év végétől az egész EU-ban változás lép életbe a mobiltelefonoknál
- Vak, a szaglását is elvesztette, de még mindig fickós a 192 éves óriásteknős
- Új, magyar nyelvű vírus kezdett terjedni a Messengeren szenteste előtt
A minimálbérért is küzdenie kell egy zenésznek, ha streamelésből akar megélni – írja a Mashable. A Spotify nemrég jelentette be, hogy több mint 124 millió fizetős feliratkozóval büszkélkedhet, és egy tanulmány szerint három nagy kiadó tavaly 19 millió dollárt keresett a zenestreamelős platformon. Ezek szerint az internet megmentette a zeneipart, nem? Hiszen többen férnek a médiumhoz, mint valaha.
Egyedül a zenészek és művészek nem járnak jól. Egy angol internetkutató cég, a Broadbandchoices arra mutat rá egy tanulmányban, hogy ahhoz, hogy egy zenész megkeresse hazája minimumbérét, több millió lejátszásra van szüksége. Először az amerikai művészek helyzetét nézték meg. A minimálbér az USA-ban óránként 7,25 dollár, nagyjából 2200 forint. Évente így teljes állásban 15080 dollárt lehet keresni (kicsit több, mint 4,5 millió forint), amit a Spotifyon nem könnyű elérni, mert a platformon 0,00437 dollárt fizetnek lejátszásonként (1,32 forintot).
Ebből az következik, hogy egy amerikai zenésznek (hacsak nem akkora szám, hogy speciális szerződése legyen) 3 450 892 lejátszásra van szüksége, hogy elérje a minimálbért.
Magyarországon sokkal jobb a helyzet, mert amennyiben itthon is ennyit fizet a Spotify, úgy elég havonta 121 212 lejátszás, hogy meglegyen a 160 ezer forintos minimálbér. Tehát évente 1454544 darabból meg is van az éves minimálbér.
A legjobban fizető platformon, a Tidalon egy amerikai zenésznek elég 1,2 millió lejátszás (itthon 41 ezerrel is megvan a minimálbér), az Apple Musicon viszont már 2 milliószor kell, hogy meghallgassák a dalaikat.
Az Amazon Music és a YouTube a sereghajtók, az előbbin az USA-ban 3,7 millió, utóbbin 21,8 millió lejátszásra van szükség a minimumbérhez.
Ezek a számok régiónként változhatnak, de a szolgáltatók nem feltétlenül lebegtetik meg a számokat ország-világ előtt. Sok zenész kénytelen volt felszólalni a bánásmód ellen. Zoe Keating, egy díjnyertes kanadai csellista nyilvánosságra hozta, hogy mennyit keresett a streamelt dalain, hogy rávilágítson a problémára.