Történelmet írt a SpaceX és a NASA: újra van Amerikának űrhajója
További Tech-Tudomány cikkek
- Nem jól tudtuk, mennyi szén-dioxidot nyelnek el a tengerek
- Még a babáknál is gyorsabban tanulnak szavakat a macskák
- A műanyagoknál is pusztítóbbak lehetnek az őket váltó bioanyagok
- Az ízlelőbimbó nem minden: kiderült, hogy valójában mitől érzünk finomnak egy ételt
- Először szült utódokat klónozott állat
Május 27-én szerdán a fél világ végigizgulta, ahogy az Egyesült Államok Űrkutatási Hivatala (NASA) és Elon Musk űripari magáncége (SpaceX) megpróbálkozott a történelmi küldetéssel: újra amerikai űrhajósokat küldeni az űrbe, mégpedig amerikai űrhajóval, amerikai földről. A szerdai küldetést végül a kedvezőtlen időjárás miatt 17 perccel a tervezett startidőpont előtt törölni kellett, így a Kennedy Űrközpont 39A startálllásából ekkor még nem indulhatott útnak a SpaceX Falcon-9 rakétája, csúcsán a Crew Dragon űrhajóval, aminek két ülésében Robert Behnken és Douglas Hurley veterán űrhajósok várták türelmesen, hogy beinduljon a kilenc Merlin hajtómű.
Május 30-án szombaton viszont izgalmas időjárási huzavona után, magyar idő szerint 21 óra 22 perckor hibátlan startot követően sikeresen az űrbe jutott a Dragon és két utasa, történelmet írva ezzel: véget ért a kilenc évig tartó hiátus, az Egyesült Államok űrprogramjában újra elérkezett a saját emberes űrrepülések időszaka. A szombati próbálkozást is közvetítette a NASA és a SpaceX:
Ahogy a szerdai kísérletet, úgy a szombati próbálkozást is élőben követTük itt az Indexen. magyar idő szerint este hatkor kapcsolódtunk be a közvetítésbe, az alábbiakban olvashatják a fontosabb történéseket (fordított időrendben, legfelül a legfrissebbeket):
22:30 A következő órákban az űrhajósok különféle teszteket hajtanak végre, ellenőrzik, hogy a Dragon minden rendszere úgy működik-e, ahogy kell, működik-e az az érintőképernyős kézi vezérlés, illetve végrehajtják a hátralévő pályamódosító manővereket. Sokat aludni nem fognak, az biztos. A SpaceX és NASA közös, Demo-2 tesztküldetésének szombat esti közvetítését itt most befejezzük, vasárnap visszatérünk a dokkolás közvetítésével, remélhetőleg addig nem történik semmi rendkívüli.
A view inside Crew Dragon as astronauts Doug Hurley and Bob Behnken complete a manual flight test using the capsule’s touchscreen controls. https://t.co/1DF5tRjUzj pic.twitter.com/gl0RPJ3HIm
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) May 30, 2020
22:09 Az űrhajósok engedélyt kaptak űrruháik levételére. A Dragon hajtóművei közben rendben működésbe léptek, ez az első az öt pályamódosító manőver közül, amikkel végül eléri a Nemzetközi Űrállomás pályamagasságát.
21:58 Nincs abban semmi szégyellnivaló, ha az ember már ötödjére nézi végig a hatalmas jelentőségű startot:
Watch a replay of liftoff! pic.twitter.com/yv1Sw7I80z
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) May 30, 2020
21:48 Mi történik ezután? Remélhetőleg semmi izgalmas! A tervek szerint nagyjából 19 óra múlva, magyar idő szerint vasárnap délután fél ötkor éri el a két amerikai űrhajós a Nemzetközi Űrállomást, amihez űrhajójuk automatikusan dokkolni fog. Ezt az eseményt vasárnap délután ugyancsak élőben közvetítik majd.
Crew Dragon has separated from Falcon 9’s second stage and is on its way to the International Space Station with @Astro_Behnken and @AstroDoug! Autonomous docking at the @Space_Station will occur at ~10:30 a.m. EDT tomorrow, May 31 pic.twitter.com/bSZ6yZP2bD
— SpaceX (@SpaceX) May 30, 2020
21:44 Időközben rendben kinyílt a Dragon orrkúpja, ami alatt a dokkoláshoz szükséges gyűrűs mechanizmus található.
21:39 A Dragon a tervezett föld körüli pályán mozogva halad, minden rendszere a tervezettnek megfelelően működik, a két űrhajós a súlytalanság állapotában van.
Hurley and Behnken have opened their helmet visors after reaching orbit today inside SpaceX’s Crew Dragon capsule.
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) May 30, 2020
This is the third space mission for both astronauts. https://t.co/1DF5tRjUzj pic.twitter.com/NAKfjuVFjI
21.35 12 perccel a start után a SpaceX Dragon űrhajója rendben levált a fölső fokozatról és úton van a Nemzetközi Űrállomásra!
21:33 A Falcon-9 első fokozata rendben landolt az of Course I Still Love You nevű drónhajón, az Atlanti-óceánon.
21:30 A második fokozat rendben üzemel, az űrhajósok jelentései szerint az űrhajó rendszereivel minden o.k.
21:28 Az első fokozat rendben levált, és úton van visszafele a Földre.
21:26 Hibátlan start után a SpaceX Falcon-9 rakétája hibátlanul halad az űrbe, csúcsán a Dragon űrhajóval.
21:26 Atyaég, látták?
21:20 Kevesebb mint egy perc, minden rendszer készen áll a startra. Go for launch!
21:20 Kevesebb mint két perc.
21:19 Három perc. A rakéta belső energiaellátását aktiválták.
21:18 A rakéta hajtóművei, üzemanyagtartályai készen állnak.
21:17 Öt perc van már csak hátra a startig, minden lámpa zöld, nagyon úgy néz ki, hogy ma történelmet ír a SpaceX és a NASA.
21:07 T-15
21:03 A Falcon-9 rakéta második fokozatának kerozintartályai is megteltek. Zajlik a második fokozat folyékony oxigénnel való feltöltése, amit a rakéta szellőzőszelepein távozó oxigéngőz felhője is jól mutat:
21:01 A starttól számítva 19 óra szükséges ahhoz, hogy az űrhajó dokkolni tudjon az ISS-hez. A SpaceX animációja jól szemlélteti, hogy miképp üldözi és fogja be a Nemzetközi Űrállomást a Dragon start után:
While in orbit, Dragon will perform a series of phasing maneuvers to position itself for rendezvous and docking with the @space_station, which is targeted for ~10:30 a.m. EDT on May 31 pic.twitter.com/OUTJZS2oYR
— SpaceX (@SpaceX) May 30, 2020
20:56 Roppant izgalmas! Az időjárási paraméterek éppen hogy csak, de továbbra is kedvezőek a sikeres starthoz.
20:54 Szuperhideg héliumot töltenek a rakáta nyomástartó rendszereibe.
20:52 Harminc perc van hátra a startig, vagy ahogy a művelt űrhajózók mondják: T-30 perc.
20:48 Megkezdték a rakéta első és második fokozatát föltölteni RP-1 kerozinnal, miközben az első fokozat tartályaiba szuperhideg folyékony oxigént töltenek.
20:41 A startállás tornyának gyaloghídját visszavonták az űrhajótól, a rakéta készen áll az üzemanyag betöltésére. Az űrhajósok lezárták sisakjaikat.
20:34 HOPPÁ! Az időjárási körülmények rohamosan javultak az elmúlt bő félórában. Minden tényező zöld jelzést mutat!
Weather is a GO for launch! #LaunchAmerica
— Jim Bridenstine (@JimBridenstine) May 30, 2020
20:29 Az űrhajósok élesítették a Dragon mentőrakétáit. Ez a mentőrendszer abban az esetben lép működésbe, ha a hajtóművek beindulása után a startálláson, vagy emelkedés közben üzemzavar lépne föl. Ekkor a Dragon Super Draco hajtóművei szempillantás alatt biztonságos távolságba röpítik a kabint, a benne ülő űrhajósokkal együtt.
20:27 Kevesebb mint egy óra van hátra a tervezett startig. A Dragon legénysége tűkön ül. A parancsnok, Doug Hurley közölte a küldetésirányítással, hogy készen állnak a startra.
20:17 Hamarosan újabb időjárásmérlegelés jön. Pillanatnyilag a potenciálisan villámveszélyes gomolyfelhők akadályozzák az egy óra múlva esedékes startot, minden más tényező zöld utat adna a Demo-2 küldetésnek. Ha a felhők kicsit odébb méltóztatnak vonulni, még az is lehet, hogy elindul ma a Dragon két utasával az ISS-re.
19:52 Másfél óra a tervezett startig. Trevor Mahlmann hivatásos rakétafotós képpárján sajnos remekül látni, hogyan romlik az időjárási helyzet percről percre:
Mother Nature: now you see Falcon 9, now you don't🌧 (taken less than 5 minutes apart) pic.twitter.com/RwREfvMqCX
— Trevor Mahlmann🚀 (@TrevorMahlmann) May 30, 2020
19:46 Esik.
19:40 Tegnap gyönyörű felhőtlen idő volt a Kennedy Űrközpont 39-es startállása térségében. Erről tanúskodik Ivan Vagner orosz űrhajós fotója, amit a Nemzetközi Űrállomásról készített és ma tett közzé, ezzel üdvözölve az ISS-re készülő amerikai űrhajósokat:
.@Astro_Doug, @AstroBehnken — waiting for you at the International @Space_Station!
— Ivan Vagner (@ivan_mks63) May 30, 2020
We were flying over Cape Canaveral yesterday and I captured the legendary launching complex No. 39. Now the world’s first commercial crewed spacecraft #CrewDragon is about to launch. pic.twitter.com/xlASUuqbD9
19:22 Két óra van hátra a kijelölt időpontig. Két időjárási tényező, a térségben jelenlévő gomolyfelhők és a villámlás veszélye miatt erősen kétséges, hogy lesz-e ma start.
19:16 Az időjárás még mindig bizonytalanságban tart mindenkit, most épp elkezdett esni. Legközelebb 20:37-kor, az üzemanyag-betöltés megkezdése előtt kapunk újabb jelentéseket a térségben uralkodó légköri viszonyokról. Aki szeretne kicsit többet megtudni arról, hogy miért fontos tényező az időjárás, görgessen le a cikk második feléhez, alább bővebben olvashat minderről.
19:10 A SpaceX technikusai becsukták a Dragon űrhajó ajtaját.
18:59 Az űrhajósok ülései vízszintesbe fordultak, a starthoz legalkalmasabb pihentető pozícióba.
Crew seats rotated to the launch position. pic.twitter.com/CqD51Buw8F
— Chris B - NSF (@NASASpaceflight) May 30, 2020
18:54 Zajlanak az utolsó ellenőrzések. Minden rendszer működik, az ISS is készen áll a Dragon űrhajó fogadására, a küldetésirányítás továbbra is zöld utat ad a küldetésnek.
18:39 Sajnos az időjárás továbbra is kétesélyessé teszi a startot: 50 százalék az esély arra, hogy a légköri viszonyok miatt le kell ma is fújni a küldetést. Ezek a felhők nem néznek ki jól – mármint űrrepülési szempontból, mert amúgy nagyon szépek:
18:37 A két űrhajós beült a Dragon űrhajóba, a technikusok segítenek nekik kényelmesen elhelyezkedni, bekötik a létfenntartó berendezések vezetékeit az űrruhájukba,átadják a csekklistákat és a küldetés feladatait tartalamzó noteszeket. Hurley föltette szemüvegét.
18:31 Fölértek a szervíztorony tetjére, Robert Behnken és Douglas Hurley, valamint az őket kísérő SpaceX technikusok a Dragonhoz tartanak a torony daruszerű karján, aminek végén egy úgynevezett fehér szoba van, ami közvetlenül az űrhajóhoz kapcsolódik. A falon a régi-új NASA logó, amit a Demo-2 küldetés alkalmával párhuzamosan használnak a hivatalos NASA-logóval.
18:27 A két űrhajós pózolt egyet a rakéta lábánál, bizakodóak, mint legutóbb is. Kevesebb mint három óra van hátra a tervezett startig.
18:21 Megérkezett a konvoj a startállásra. Az eget mutató kameraállásokat elnézve elképzelhető, hogy ma sem lesz start: hatalmas zivatarfelhők tornyosulnak mindenfelé a horizonton. Az időjárás-jelentésekből hamarosan megtudjuk, mik a jelenlegi százalékos esélyek az indulásra.
18:14 Csakúgy mint egy héttel ezelőtt, a műszaki feltételek oldaláról minden adott a tökéletes starthoz: a rakéta és az űrhajó is remek egészségnek örvend, csak az időjáráson múlik, hogy időben el tud-e startolni a küldetés.
18:11 Robog a Tesla a két asztronautával a történelmi 39A startállás felé, ahonnan az Apollo-11 indult a Hold felé 1969-ben, ahonnan az első és az utolsó űrsiklók dübörögtek az űrbe.
18:09 Az időjárás mintha szebb lenne mint három nappal ezelőtt, amikor félelmetes viharcella tornyosult a Kennedy Űrközpont fölött.
17:57 A két űrhajós a technikusok segítségével felöltötte az űrruhát, és elindultak kifelé az előkészítő épületből, hogy beülve egy Teslába a startálláshoz vonuljon velük a konvoj.
Miről is szól a Demo-2 küldetés?
A NASA és a SpaceX közös űrhajótesztje fontos mérföldkő az amerikai kereskedelmi űrprogramban. Ha minden flottul meg, és megbizonyosodnak arról, hogy a SpaceX saját fejlesztésű és gyártású Dragon űrhajója alkalmas embereket vinni az űrbe, akkor:
- az USA végre visszatérhet az emberes űrrepüléshez,
- megszűnik az orosz Szojuzoktól való amerikai függés,
- az űrhajósok ISS-re küldésének költségei nem folynak ki az országból,
- új, emberek szállítására alkalmas űrhajója lesz az USA-nak,
- új, emberek szállítására alkalmas űrhajója lesz egy amerikai magáncégnek,
- először vihet magáncég űrhajóst az ISS-re,
- megkezdődhet a magáncélú kereskedelmi űrutazás a Föld körüli orbitális pályákon, az ISS-re,
- középtávon megnyílik a lehetőség a Hold felé, a Marsra és azon túlra irányuló űrutazások előtt.
A Demo-2 küldetés a második főpróbája a SpaceX űrhajósok szállítására alkalmas űrhajójának. A Crew Dragon 2019. január 17. és március 8. között tette meg első, még személyzet nélküli útját az ISS-ig és vissza, az azóta eltelt bő egy évben tökéletesítették az ejtőernyőrendszert és kiküszöbölték azt a hibát, ami miatt tavaly április 20-án egy földi teszt során az űrhajó felrobbant.
Elvileg semmi akadálya nem volt, hogy szerdán útjára induljon a Crew Dragon, immár két űrhajóssal fedélzetén. A rakéta már kedden függőleges pozícióban várakozott azon a űrtörténelmi jelentőségű startálláson, ahonnan az Apollo-11 holdküldetés, valamint az első és utolsó űrsiklóküldetés is indult. Gyakorlatilag két ok miatt hiúsulhatott meg a start: egyrészt felmerülhetett volna bármilyen, előre nem látott műszaki hiba – ennek kicsi volt az esélye, másrészt közbeszólhatott az időjárás – erre már nagyobb valószínűséggel lehetett számítani, a kora délutáni előrejelzések szerint csak 50 százalékig kedveztek a légköri viszonyok a szerdai tesztnek, és az időjárás volt végül, ami közbeszólt.
Ennyire számít az időjárás?
Igen. Gyakorlatilag az Apollo-12 volt az utolsó, amit az időjárásra tekintet nélkül indítottak útnak. Akkor két villám is belecsapott az emelkedő rakétába, és kevésen múlt hogy nem torkollott katasztrófába a második holdraszállás küldetése. 1986-ban közvetve az időjárás okozta a Challenger űrsikló balesetét: egy az éjszakai hidegben elfagyó tömítőgyűrű hét űrhajós életét követelte. Azóta a NASA nem kockáztat egyetlen küldetést sem az időjárás miatt.
Az időjárás a hagyományos – mondjuk egyetlen műholdat pályára állító – rakétastartok esetében is komoly befolyásoló tényező, jelen esetben viszont többszörösen esik latba. A Demo-2 küldetésnek három fontos szakasza van, amiknél kulcsfontosságú, hogy ne fenyegesse semmiféle időjárási anomália a sikert:
- a startnál fontos a nyugodt légkör, mind a földfelszínhez közel, mind nagy magasságokban, hogy a rakéta stabilitását ne veszélyeztessék például erős széllökések,
- a SpaceX küldetéseinél rutinszerűen visszatérnek a Falcon-9 rakéták első fokozatai, a Demo-2 esetében egy az Atlanti-óceánon várakozó drónhajóra történik majd a landolás, az időjárást abban a térségben is figyelik, és ha nem alkalmas a biztonságos landolásra, akkor halasztást szenvedhet az egész küldetés,
- nem utolsó sorban a Crew Dragon űrhajó kezdeti pályájának vonalában is monitorozzák az időjárási viszonyokat, amire azért van szükség, mert ha netalán gond adódna a start után, és elrendelik az űrhajósok vészhelyezti visszatérését, akkor a mentést nem szabad, hogy az időjárás nehezítse.
Szombaton az úgynevezett startablak magyar idő szerint 21:22-kor nyíllt, és mivel úgynevezett instant startlehetőségről volt szó, minden körülmények – így az időjárásnak is – klappolnia kellett. Szerencsére az időjárás végül megkönyörült a Demo-2 küldetésen. Az instant startlehetőség egyébként azt jelenti, hogy csak egy adott időpontban indulhat a Falcon-9 rakéta, sem előtte, sem utána nem tudná elcsípni pályáján a Föld körül nagy sebességgel keringő Nemzetközi Űrállomást. (Ehhez sok-sok, pályamódosításra elpazarolható üzemanyagot kellene vinnie a Dragonnak, amire nincs lehetőség.)
Mit érdemes tudni a Demo-2 küldetésről?
- Start időpontja: 2020. május 30., szombat helyi idő szerint délután 15:22 (magyar idő szerint 21:22)
- Startállás: Kennedy Űrközpont Launch Complex 39A – ugyaninnen indult utolsó útjára 9 évvel ezelőtt az Atlantis űrsikló is
- Űrhajó: Crew Dragon C206
- Hordozó: Falcon-9 Block-5, kétfokozatú rakéta
- Személyzet: Robert Behnken, Douglas Hurley (mindketten kétszer repültek korában űrsiklókkal)
- Feladat: a startállás, a rakéta, az űrhajó rendszereinek komplex emberes tesztelése
- Dokkolás várható időpontja: 2020. május 31. magyar idő szerint 16:20
- Kapcsolódási pont az ISS-hez: Harmony modul, PMA-2 zsilip
- Visszatérés várható időpontja: még nem eldöntött, a Crew Dragon legalább 30, de legfeljebb 119 napig – azaz csaknem négy hónapig – maradhat Föld körüli pályán.
A Crew Dragon űrhajósainak ez a harmadik űrrepülése, azaz veterán, tapasztalt űrhajósokról van szó esetükben. Mindketten 2000-ben lettek a NASA űrhajósai, a 18-as űrhajósosztály tagjaiként, azóta nagyjából 700-700 órát töltöttek az űrben.
A startról érdemes tudnivalókat az alábbi ábra foglalja össze:
Az ISS-hez való kapcsolódáshoz – ami nagyjából 19 órával a start után várható – pedig az alábbi mozzanatok vezetnek:
A Demo-2 küldetésről korábban már közölt az Index egy részletes összefoglalót, az azóta eltelt időszakból az alábbi pár érdekességet emelnénk ki:
- a SpaceX űrhajósai a küldetés előtt totális karanténban voltak, hogy a koronavírus-járvány nehogy megakadályozza a küldetést,
- Elon Musk űripari cége az utóbbi időszakban egy sor befektetőt vonzott, összesen 567 millió dollárral (180 milliárd forinttal) hízott a SpaceX tőkéje, a cég értéke ezzel a becslések szerint 36 milliárd dollárra nőtt (ami 11 446 128 000 000 magyar forint),
- Bob és Doug űrhajósok egy Tesla Model X elektromos személygépkocsival hajtottak a startálláshoz, ami természetesen Elon Musk remek PR-érzékéről árulkodik újfent,
- a startot a helyszínről megtekintette Donald Trump elnök,
- egyre szélesebb körben vált ismertté a Spacex-féle űrruha, amit az űrhajósok csak az űrhajóban viselnek a start idején és dokkoláskor (azaz űrsétára nem alkalmas, viszont segít életben maradni abban az esetben, ha az űrhajóból valami oknál fogva elszökne a levegő).