A gyerekek érzelmi és szociális fejlődését is segíti, ha van kutya a háznál
További Tech-Tudomány cikkek
- Az Instagram ezentúl jelentősen megkönnyítheti az életünket
- Hatalmasat bakizott az Apple Intelligence, azt állította, Luigi Mangione lelőtte magát
- Egy eddig még nem látott Androidot fejlesztett a Google, azt is tudni már, min futhat majd
- Felfedezték a gekkók hatodik érzékét
- Olyan új funkciót kapott az Amazon Prime Video, amit az összes streamingplatform irigyel
A kutyatartásnak számos tudományosan is bizonyított pozitív hatása van az emberekre nézve, egy friss kutatás alapján pedig felvéshetünk egy újabb elemet a listára, kiderült ugyanis, hogy azok a gyerekek, akik kutyás otthonban nőnek fel, szociálisan és érzelmileg is jobban teljesítenek, mint a kutya nélkül felnövő társaik – írja a Medical Xpress.
A Pediatric Research szaklapban publikált tanulmányban a Universty of Western Australia és a Telethon Kids Institute kutatói 1646 olyan háztartásból érkezett kérdőívet vizsgáltak meg, ahol 2 és 5 év közötti gyerekek laktak. A kutatók az adatok kielemzése során az életkort, a biológiai nemet, az alvási szokásokat, a képernyő előtt töltött időt és a szülők legmagasabb iskolai végzettségét is figyelembe véve arra jutottak, hogy azok a gyerekek, akik kutyás otthonban laknak,
23 százalékkal kisebb eséllyel küzdöttek érzelmi problémákkal, vagy találták nehéznek a közösségi interakciókat, mint a kutya nélkül élő társaik.
A kutyás otthonokban élő gyerekek emellett 30 százalékkal kisebb eséllyel mutattak antiszociális viselkedésjegyeket, 40 százalékkal kisebb eséllyel voltak problémáik a más gyerekekkel való kapcsolatfelvétellel, és 34 százalékkal nagyobb eséllyel voltak tekintettel másokra a cselekedeteikben – ide vonatkozik például az osztozkodás. Azok a gyerekek, akik hetente legalább egyszer részt vettek a kutya sétáltatásában, 36 százalékkal kisebb mértékben voltak kitéve az alacsony fokú szociális és érzelmi fejlődésnek, mint azok, akik ennél kevesebbszer jártak sétálni az állattal. Ha a gyerek hetente legalább háromszor játszott a kutyával, akkor 74 százalékkal nagyobb esélye volt az előzékeny viselkedésnek, mint egy olyan társánál, akinél ez nem teljesült.
Hayley Christian, a tanulmány egyik szerzője elmondta, hogy előzetesen is számítottak arra, hogy bizonyos mértékben pozitívan befolyásolja a kutya a gyerekek jólétét, de azon ők is meglepődtek, hogy egy kutya puszta jelenléte ennyi pozitív viselkedésformával és érzelemmel köthető össze. A kutató szerint a tanulmány egyértelműen arra utal, hogy a kutyatartás segíti a gyerekek fejlődését, vélhetően a gyerek és a kutya között kialakuló kapocs miatt. Minél több időt töltenek együtt, annál erősebb lesz ez a kapocs, ez pedig vélhetően tovább erősíti a fejlődés mértékét.
A szerzők ugyanakkor felhívták a figyelmet arra, hogy a tanulmány elkészítéséhez használt kérdőíveket a szülők töltötték ki a gyerekük aktivitásáról és szociális-érzelmi fejlődéséről. Így nem lehet pontosan meghatározni a mechanizmust, mellyel a kutyatartás elősegíti a fejlődést, és ok-okozati összefüggéseket sem lehet felállítani. Azt, hogy a különféle típusú állatok vagy a gyerekek kötődése milyen hatással vannak a fejlődésre, későbbi tanulmányokban lehet majd megállapítani.