Az andoki kondor 100 mérföldet repül egy szárnycsapás nélkül
Az andoki kondor a világ legnagyobb röpképes madara, így tetemes energiára van szüksége ahhoz, hogy órákon keresztül a levegőben maradjon. Vagyis olyan sok energia mégsem kell neki, mert a repülési idő mindössze egy százalékában verdes a szárnyaival. A fennmaradó időt vitorlázással tölti - derül ki a walesi Swansea Egyetem kutatóinak tanulmányából.
Az andoki kondor szárnyfesztávolsága 3 méteres, és 15 kilót nyom. Most először erősítettek jeladókat összesen nyolc madárra Patagóniában. A nyomkövetők aztán rögzítettek minden szárnycsapást legalább 250 levegőben töltött órán keresztül.
Kiderült, hogy a kondor szinte kizárólag a felszálláskor csapdos a szárnyaival, az utazómagasságon már szinte meg sem mozdítja őket (pontosabban a kormányzáshoz, emelkedéshez, süllyedéshez picit alakít a szárny formáján, de nem csapdos velük). Volt egy madár, amely több mint 5 óra hosszát tartózkodott a levegőben egyetlen szárnycsapás nélkül, és eközben 100 mérföldet (160 km) tett meg.
A hatékony vitorlázáshoz a madárnak ismernie kell a levegő láthatatlan összetevőinek, a különböző hőmérsékletű és irányú légáramlatainak viselkedését. Tudnia kell, hogy hol keresse az emelkedő szeleket, amelyek segítségével erőfeszítés nélkül nyer további repülési időt. A legtöbb, nagy távolságokat repülő nagytestű madár sokat vitorlázik. A gólya például a repülési idő 17 százalékát tölti csapkodással, de a kondor messze felülmúlja ezt is. Mindezt a dögevő életmódja követeli meg: hosszú órákat kell köröznie az élőhelye felett, míg elfogyasztható tetemet talál.
A nyomkövetőt úgy tervezték, hogy egy hét után magától leessen a madárról. Az adatokat nem rádiókapcsolaton keresztül küldte, hanem be kellett gyűjteni az eszközt. Ez nem volt mindig egyszerű, mert egyes adatrögzítők magas sziklák tetejére épített fészkekben vagy más megközelíthetetlen helyeken hullottak le.
(Guardian)