A versenyhivatal megtiltotta a C-peptid termékek reklámozását
A Max-Immun Kft. a Vargapeptide termék népszerűsítése során azt állította, hogy a proinzulin C-peptidet tartalmazó kozmetikai bőrápoló spray számos betegség, így például különböző rákbetegségek, a cukorbetegség és a koronavírus gyógyítására is alkalmas. A Gazdasági Versenyhivatal ezért májusban versenyfelügyeleti eljárást indított a vállalkozással szemben. A hivatal most – a további fogyasztói károk megelőzése érdekében – vizsgálatának lezárásáig eltiltotta a céget a termékek reklámozásától – írja közleményében a GVH.
Az Index korábban több cikkben tárta fel, hogy a GVH által már többszörösen elmarasztalt, "gyógygombákkal" bizniszelő Varga Gábor, akinek semmilyen egészségügyi végzettsége sincs, mostanában egy teljesen új terméket, az úgynevezett
C-PEPTIDET ÁRULJA A SOKSZOR GYÓGYÍTHATATLAN NEUROLÓGIAI BETEGSÉGEKBEN SZENVEDŐ, ILLETVE PÉLDÁUL AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ FELNŐTTEKNEK ÉS A BETEG GYEREKEK SZÜLEINEK.
A terméket kozmetikai bőrápoló sprayként forgalmazzák, és millilitere több mint 1200 forintba kerül. Hatásosságát az égvilágon semmi sem bizonyítja.
A Gazdasági Versenyhivatal május végén indított versenyfelügyeleti eljárást a gyógyhatást ígérő C-peptidet tartalmazó kozmetikai termékek reklámjai miatt, mivel vélhetően megalapozatlanok a termékek gyógyhatását ígérő állítások. A reklámok ugyanis azt sugallják, hogy a C-peptid alkalmas számos betegség és rendellenesség, így különböző rákbetegségek, az autizmus, a cukorbetegség, valamint a COVID-19 gyógyítására. A hirdetések többek között azt ígérik, hogy a termék „kitűnő a súlyos kimenetelű koronavírus kezelésére” és „az első külföldi koronavírussal fertőződött beteg, német nyelvű területen 30 óra alatt tünetmentes lett a proinzulin C-peptid alkalmazásával.”
A gyógyhatású készítményeket kereső vásárlók a fogyasztók speciális, fokozottan sérülékeny csoportját jelentik, akik a gyógyulás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak az ezt ígérő reklámokra. Mivel az ilyen fogyasztók döntéseiben a várt gyógyító hatás minden egyéb tényezőt megelőz, így akár anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak. Mivel a COVID-19 vírusos megbetegedés világszerte továbbra is folyamatosan terjed, és a jelenleg nem áll rendelkezésre ellene oltóanyag, a GVH – ideiglenes biztosítási intézkedésként – halaszthatatlanul szükségesnek ítélte meg a vélhetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlat megtiltását – olvasható a közleményben.
A hatóság döntése szerint a Max-Immun Rák- és Immunkutató Kft.-nek a Vargapeptide termékcsaládba tartozó vagy bármely más név alatt
úgynevezett proinzulin C-peptidet tartalmazó termékek valamennyi elérhető reklámját el kell távolítania.
Arra az esetre, ha a cég nem tenne eleget az ideiglenes biztosítási intézkedésnek, a Versenyhivatal rendelkezett arról, hogy a reklám közzétevői (Mediaworks, Facebook, Youtube, Vimeo), valamint a Max-Immun honlapjait üzemeltető tárhelyszolgáltató cég is köteles legyen eltávolítani a reklámokat.
A c-peptid termékek ellen tavaly decemberben már az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet is vizsgálatot indított.