Váratlan fordulat: a Facebooknak meg se kottyant a nagy reklámbojkott
További Tech-Tudomány cikkek
- Hallucinogén koktélt azonosítottak egy ókori egyiptomi ivóedényben
- Egyedülálló régészeti felfedezést tettek az orosz tudósok
- Év végétől az egész EU-ban változás lép életbe a mobiltelefonoknál
- Vak, a szaglását is elvesztette, de még mindig fickós a 192 éves óriásteknős
- Új, magyar nyelvű vírus kezdett terjedni a Messengeren szenteste előtt
Véget ért a júliusi nagy Facebook-bojkott, de a közösségi oldal megállíthatatlanul növekszik. Júniusban több nagyvállalat – köztük a Coca-Cola, a Mars és a HP – bejelentette, hogy júliusban nem hirdetnek a Facebookon, így tüntetnének a gyűlöletbeszéd ellen.
A hónapnak vége, a cég kiadta a második negyedéves pénzügyi jelentését és értékelését, amiből kiderült, hogy anyagilag szinte meg sem érezték a #StopHateForProfit kampányt. Volt olyan vállalat, amelyik csak a júliust jelölte meg a bojkottra, volt olyan, amelyiknél az év végéig tart, és olyanok is, akik az akciót kiterjesztették más közösségi oldalakra is, mint például a Twitterre és a YouTube-ra.
A több mint ezer cég a bevételcsökkenéssel akarta rákényszeríteni a Facebookot, hogy lépjen fel a gyűlöletbeszéd ellen. Ez elmaradt: a harmadik negyedévben nagyjából a negyedéves növekedésük 1 százalékát kitevő 100 millió dollárt bukhatnak a kampány miatt. A második negyedéves jelentésben külön tételként jelent meg a bojkott miatt kieső bevétel, de egyértelmű, hogy valójában semmilyen hatása nem volt. A Statista készített egy grafikont is erről, ami nem sokkal lejjebb látható.
Ezzel a Facebook megmutatta a reklámozóknak, hogy hiába pattognak, az ő Dávidjuk nem győzheti le Zuckerberg Góliátját.
A Pathmatics piacelemzőcég szerint a top 100 amerikai hirdető idén júliusban 338 millió dollárért reklámozott a Facebookon, míg tavaly ugyanebben az időszakban a top 100 hirdető 389 millió dollárt költött el a közösségi oldalon. Bár az idei költés alacsonyabb volt, ez nem kizárólag a bojkott érdeme: sok cég a járvány miatt jelentősen csökkentette a marketinges költéseit.
A titok annyi, hogy hiába nagyok, messze nem ez a 100 hirdető tartja életben az oldalt. Ezek a cégek a teljes második negyedévi (18,3 milliárd dollár) reklámbevételnek mindössze 16 százalékához járulnak hozzá. A Facebook szerint már 9 millióan hirdetnek a platformon, ezek legtöbbje kisvállalkozás.
A közösségi oldal azt is kihangsúlyozta, hogy a Pathmatics nem lát rá minden aspektusra, így érdemes inkább útmutatóként, mint biztos tényként kezelni a méréseiket. Az elemzőcég Facebook-felhasználóktól és más forrásokból szerzi be a szükséges információt.
Mark Zuckerberget nem kifejezetten hatotta meg a kampány, az Information értesülései szerint a közvetlen munkatársainak azt mondta, a hirdetők hamar visszamennek majd a platformra. Július végén ki is adtak egy jelentést, amiben megírták, hogy több milliárd dollárt költöttek a gyűlöletbeszéd ellen, és kidolgoztak egy egyértelmű stratégiát a jövőre nézve.
Ezzel részben a Stop Hate for Profit kampány is egyetért. Szerintük a bojkott arra kényszerítette Zuckerberget, hogy engedjen több jogvédő szervezet nyomásának, és ezért például létrehozott egy olyan magas beosztású pozíciót a cégnél, aki az emberi jogok tiszteletben tartását, és egy csapatot, ami az algoritmusok előítéletességét figyeli és felügyeli.
A Statista is arra az eredményre jutott, hogy a Facebook jelentősen jobban kezeli a gyűlöletbeszédből fakadó problémákat, mint akár idén év elején. A közösségi oldal keddi jelentése alapján azt írják, hogy április és június között 22,5 millió tartalmat szedtek le az oldalról, mert sértették a szabályzatot.
Az év első három hónapjában ez a szám csupán 9,6 millió volt.
Már abban is sokkal jobbak az algoritmusok, hogy felismerjék a káros tartalmakat: az esetek 94,5 százalékában már azelőtt léptek az ilyen tartalmak ellen, hogy bárki jelentette volna azokat. Az első negyedévben ez csak az esetek 88,8 százalékában sikerült, egy éve pedig csak 70 százaléknál. Ez azt jelenti, hogy gyakran azelőtt intézkednek egy káros tartalom ellen, hogy azt sokan, vagy akár bárki látta volna. A Facebook ezentúl nem évente kétszer adja majd ki az ezzel kapcsolatos jelentéseit, hanem negyedévente.
Azért még nincs vége, a Stop Hate for Profit támogatói még többet várnak a Facebooktól. A kampány szervezői szerint a cég gyakran csak látszatintézkedéseket hoz, és nem tűnik érdekeltnek az oldal biztonságosabbá tételében.
A szervezet állítása szerint a kampányuk átgyűrűzött Európába, és több hirdető is azt mondta nekik, hogy egy következő, hasonló kampányban biztosan részt vennének. Azt nem magyarázták meg, hogy mi is történik Európában, de azt még megírták, hogy sok hirdető ki akarja nyújtani a bojkottot.
Akik még nem kezdenek újra hirdetni:
- Az amerikai Honda még felméri, mit lép a Facebook, addig kivár.
- Beam Suntory
- A Ben & Jerry's jégkrémgyártó idén már nem hirdet a Facebookon, Instagramon és a Twitteren, csak a faji egyenlőségért küzdő kampányait.
- A Coca-Cola továbbra sem hirdet a Facebookon, a Twitteren és az Instagramon, de augusztus 1. óta visszatértek a YouTube-ra és a LinkedInre.
- CVS Health
- Deny's
- Diageo
- Henkel
- A HP először csak az amerikai hirdetéseit szedte le a Facebookról és az Instagramról, de szigorítanak, így év végéig világszerte nem hirdetnek a Facebookon, Instagramon és a Twitteren.
- J.M. Smucker
- A Mars világszerte nem hirdet a Facebookon, Instagramon, a Twitteren és a Snapchaten.
- Verizon
- A Volkswagen világszerte újra hirdet a Facebookon, kivéve az USA-ban.
Több vállalat, mint például a North Face, a Heineken, a Puma és a Vans újra hirdetnek a közösségi oldalon, de mind azt ígérik, hogy árgus szemekkel figyelik majd a közösségi oldal minden lépését.
(Borítókép: Christoph Dernbach/ Getty Images)