![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
![Párizs minket is várt: az Index helyszíni stábja is rácsatlakozott az olimpiára](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5747/57478/574785/57478563_4251271_8faf1cbc1b9d98fe8cf5c41d22bcb69e_wm.jpg)
Az új eszközről egyelőre nem árultak el részleteket. Annyi azonban tudható, hogy a következő generációs (hatodik generációs) katonai repülőgép, amelynek feladata az ötödik generációs kínai J–20 és az orosz Szu–57 lopakodó gépek leküzdése, vagyis a légi harc.
Az új gépről Dr. Will Roper az amerikai légierő beszerzésekért és kutatás-fejlesztésért felelős vezetője beszélt egy sajtóeseményen. Roper mindössze annyit mondott el, hogy a prototípus fejlesztése és megépítése másfél évet vett igénybe a digitális tervezési rendszernek köszönhetően. A gép rendszerbe állítható példányai öt év alatt készülnének el. Ez – ha megvalósul – szélvész gyorsaságú fejlesztési folyamatot feltételez az említett ötödik generációs gépek egy évtizedes fejlesztéséhez, vagy a lassan húsz éves F–35 programhoz képest.
A 3D tervező és modellező eszközök használatával nyolcvan százalékos időmegtakarítást értek el. Az új munkamódszer egyik példája a Boeing/Saab T–7A Redhawk kiképzőgép, amelynek tervezése során 36 hónap alatt jutottak el az első röpképes példányig. Az ilyen módon konstruált eszközöket ideiglenesen e-seriesnek nevezik majd és ezt a prototípus nevében is feltüntetik majd (a kísérleti típusokat rendesen Y-nal jelölik). Az e-sorozathoz fog tartozni a Minuteman III interkontinentális ballisztikus rakétát leváltó új generációs hordozórakéta is.
Roper kiemelte, hogy az új prototípus gyakorlatilag rekordsebességgel készült el és a tempó fenntartása érdekében újrahasznosítják a már rendszeresített ötödik generációs gépek részeit, például a szenzorrendszereket.
A programra évi egymilliárd dollárot költene az Egyesült Államok légiereje, ha a Kongresszus is úgy látja jónak.
(Borítókép: Air Force 2030 - Call to action képernyőkép. Fotó: AFResearchLab / YouTube)