Ausztrália megregulázná a Google-t és a Facebookot
Több ausztrál híroldal is azt tapasztalta, hogy az általuk leközölt hírek nem jelennek meg a keresések során, és a Google meg is erősítette, hogy „kisszámú felhasználó számára” blokkolják a szolgáltatásaikat.
A keresőmotor szóvivője azt állította, hogy kísérleteket folytatnak arra vonatkozóan, hogy „mekkora az ausztrál sajtóorgánumok számára nyújtott szolgáltatások értéke”. Hozzátették még, hogy
egyelőre csak tesztekről van szó,
amelyek az ausztrál felhasználók körülbelül 1 százalékát érintik, és februárra elkészülnek a vizsgálatokkal.
A techcégeknek a szellemi tartalom megfizetésére kellene összpontosítaniuk, nem pedig blokkolniuk azt. Ezt üzenem ezeknek a digitális óriásoknak
– nyilatkozta Josh Frydenberg ausztrál pénzügyminiszter.
A nagy technológiai cégeket az ausztrál kormány arra próbálta rábírni, hogy tárgyaljanak az ausztrál sajtóorgánumokkal a platformjaikon megjelenő tartalom megfizetéséről, de eddig csak ellenállással találkoztak a részükről. A Google és a Facebook igazságtalannak nevezte a szabályokat, és kilátásba helyezték, hogy akkor az ország hírkínálatát korlátozni fogják.
A Facebook például kerek perec kijelentette, hogy egész egyszerűen
letiltja az ausztrál hírek leközlését, amennyiben az ország pénzt akar kérni értük.
Ha a felek nem tudnak megállapodásra jutni, akkor a kormány által kijelölt döntőbíró dönt majd helyettük. A törvényről egyébként jelenleg az ausztrál szenátus tárgyal, és várhatóan ez év elején szavaznak róla.
A törvényjavaslat kiterjed Ausztrália két közszolgálati műsorszolgáltatójára, az ABC-re és az SBS-re is, és előírja, hogy a Google és a Facebook ossza meg kiadóikkal a hírek felhasználóinak adatait – beleértve azt is, hogy hányan olvasták el vagy nézték meg (videók esetén) az adott híreket.
Ez a rendszer, amelyet bevezetünk, első a világon, és nemcsak a szabályozó ügynökségek, hanem a világ más kormányai is elismerték
– tette még hozzá Frydenberg.
Google-reklámkampány az új törvények ellen
A Google azzal érvel, hogy a változás miatt rosszabbak lennének a keresési szolgáltatásai. Emellett a cég Ausztráliában kiterjedt reklámkampányt is indított, amely azt sulykolja, hogy a törvények mennyire károsak lennének. Ausztrália médiatulajdonosai viszont másként látják a dolgokat.
Az ausztrál nyomtatott sajtóban a reklámbevételek 75 százalékkal csökkentek 2005 óta
– közölte a kormány. Ezt egyértelműen a Google-hirdetések agresszív és hirdetési árakat letörő terjeszkedésének róják fel. Ennek eredményeként az elmúlt években számos ausztrál sajtóorgánum bezárt, vagy munkahelyeket szüntetett meg.