Új helikoptert mutatott be a Sikorsky az amerikai hadseregnek
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
Nemrégiben az alabamai Redstone Arsenal katonai kísérleti telepe mellett lakók csodát láthattak, ha figyeltek. Ez persze nem teljesen igaz, ugyanis a hadsereg központi tesztlétesítményének, valamint számos egyéb állami szerv lőterének és kiképzőközpontjának helyet adó több mint húsz négyzetkilométeres terület az egyik legjobban őrzött helyszín az Egyesült Államokban. Talán csak a légierő tesztközpontja a híres 51-es terület (Area 51) veszi fel vele a versenyt. A jelenleg is rakétakísérleteknek helyet adó bázison a NASA és a Blue Origin űrhajózási cég mellett az FBI és a ATF is működtet itt létesítményeket.
Egy szó mint száz a mozifilmekből is jól ismert Bell 206A Jetrangerből kifejlesztett könnyű felderítő és harcihelikopter az OH-58 Kiowa Warrior leváltására szánt tender egyik indulója debütált a szakértő közönség előtt - tudósít a Military.com.
Az S-97 Raider típusú gép nem igazán hasonlít egyetlen korábbi amerikai típusra sem, kivéve talán a hatvanas évek elvetélt harcihelikopterét az AH-56 Cheyenne-t. A koaxiális, azaz egymás felett ellentétes irányban forgó rotorokkal felszerelt X2 megoldást tíz éve teszteli a Sikorsky. Ezt a megoldást nálunk a mezőgazdasági helikopterként használt Kamov Ka-26 használta. A Raider különlegessége, azonban hogy a hagyományos elven működő rotorok mellett, egy tolólégcsavarral is rendelkezik, amely jelentősen megnöveli a sebességét.
A Sikorsky test pilótái Christiaan Corry és Bill Fell két napon keresztül mutatták be az S-97 képességeit, kiemelt hangsúlyt helyezve a tervezett feladatokhoz szükséges, alacsony magasságon nyújtott mozgékonyságra és sebességre. A korábbi tengerészgyalogos pilóta Corry több mint 4 500 órát repült különböző típusokon.
Folyamatosan lenyűgöz a Raider repülés közben. A koaxiális rotorok és a tolólégcsavar kombinációja páratlan technológiai előrelépést tettek lehetővé. Ahogy a mai demóból is kiderült alacsony sebességeknél ugyanazt tudja a gép, mint bármelyik hagyományos helikopter. Aztán amikor bekapcsoltuk a légcsavart, kilőttünk mint a rakéta, vele együtt már-már repülőgépszerű az élmény.
- mondta a tesztpilóta.
De nem az S-97 az egyetlen ahol a Sikorsky X2 megoldását használják. A szintén hetvenes évekbeli UH-60 Blackhawk leváltására kiíírt tenderen a Sikrosky-Boeing Defiant X már jóval nagyobb helikopter, mint a könnyű felderítő szerepkörben bemutatkozó S-97 Raider.