Többé nem vernek hullámokat a tengerjárók Velencében
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
Az olasz kormány a héten döntött arról, hogy a térség ökoszisztémájának és kulturális örökségének védelmében kitiltja a tengerjáró hajókat a velencei lagúnából. A lakosok és a kulturális intézmények követeléseit a turizmus érdekei elé helyező lépést többéves várakozás előzte meg.
A döntés közvetlen előzménye, hogy az ENSZ Nevelésügyi Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) kilátásba helyezte, illetékes testülete júliusi tanácskozásán veszélyeztetett világörökségi helyszínként feketelistázza Velencét – közölték az olasz kormányzathoz közeli források.
A tilalom augusztus elsején lép életbe, és a több mint 25 ezer tonnás hajókra érvényes, amelyek nem hajózhatnak be a Szent Márk térhez vezető Giudecca-csatornába.
Büszke vagyok arra, hogy hűek maradtunk elkötelezettségünkhöz
– írta Twitter-üzenetben Dario Franceschini kulturális miniszter.
Velence lakosai és a nemzetközi közösség évek óta sürgette az olasz kormányokat, hogy tiltsák ki az ökoszisztémát és a várost veszélyeztető nagy hajókat a lagúnából. Ezzel szemben álltak a kikötői hatóságok és az idegenforgalmi intézmények érdekei, akik amellett érveltek, hogy a városnak fontos az óceánjárók jelentette forgalom.
A nagy hajók beengedésének ellenzői nemcsak azt kifogásolják, hogy az óriási járművek rombolják a városképet, de azt is hangsúlyozzák, hogy az általuk keltett vízmozgás veszélyes lehet a törékeny műemlék épületek stabilitására is. Még ennél is közvetlenebb fenyegetést jelentett az az eset, amikor a több mint 90 ezer tonnás, 300 méter hosszú MSC Orchestra 2019 júniusában egy baleset során félrelökött egy turistahajót, és tömeges pánikot okozva a kikötő szélének ütközött.
A szakemberek szerint a hajók által okozott hullámverés a hajók méretével arányosan járul hozzá a velencei csatornák kövezett falának eróziójához.
Épül egy másik kikötő
A 25 ezer tonnás korlát azt jelenti, hogy csak kis utasszállító kompok és áruszállítók használhatják a Giudeccát.
Áprilisban Mario Draghi miniszterelnök kormánya határozatot hozott arról, hogy terminált építenek a lagúnán kívül a 40 ezer tonnánál nagyobb utasszállító hajók és konténerhajók számára. Ez azonban még nem készült el.
Időközben a nagy hajókat arra kötelezték, hogy a szomszédos Marghera ipari kikötőjében kössenek ki, de ott egyelőre nincs megfelelő hely a tengerjárók számára. A kormányhatározat kormánybiztost jelölt ki a kikötőhely megépítésének felgyorsítására.
A tengerjárókat üzemeltető Royal Caribbean még a döntés előtt idén tette át kikötőjét a délre fekvő Ravennába. A Costa Cruises kikötője ugyanakkor továbbra is Velence, de a cég szóvivője elmondta, hogy 2006 óta Trieszt kikötőjét használják, és mindössze egyszer hajóztak be Velencébe.
Alessandro Santi, a nemzetközi teherhajós lobbiszervezet, a Federagenti vezetője szerint a döntés sajnálatos, és felháborodáshoz vezet.
A hajók haladásának korlátozása nem segít a város nehézségein
– vélekedett, és rámutatott, hogy Róma az UNESCO nemzetközi kulturális lobbistáinak kedvezett a helyiek érdekeit figyelmen kívül hagyva.
(Daily Sabah, MTI)