Az Európán belüli rövid repülőjáratok betiltását kéri a Greenpeace
Az Európán belüli, népszerű rövid távú repülőutak csaknem fele helyettesíthető lenne vasúti közlekedéssel, állítja a Greenpeace szerdán bemutatott jelentésében.
A szervezet kutatásából kiderült, az Európai Unión belüli harminc legnépszerűbb repülőjárat 53 százalékánál van közvetlen vasúti összeköttetés az indulási és érkezési helyszín között. Az elemzést az olasz OBC-Transeuropa intézet végezte el a Greenpeace-nek, ehhez a 150 legfontosabb unión belüli, illetve a 250 legfontosabb, Európán belüli rövid távú repülőjárat útvonalát vizsgálták. Az elemzésből kizárták azokat a járatokat, melyek szigetek közt közlekednek, hisz ezekben az esetekben nem megoldható a vasúti közlekedéssel történő pótlás.
Az elemzés szerint a legtöbbet használt járatok 10 százaléka esetén a távolság négy óra alatt teljesíthető vonattal, további 19 százalék esetén ez az arány hatórás intervallumon belül marad. Ausztriában kiemelkedően magas ez az arány, ott a nappali és éjszakai vonatjáratokat is beleszámítva az országon belüli repülőutak 80 százaléka helyettesíthető lenne vasúti közlekedéssel.
Herwig Schuster, a Greenpeace szóvivője szerint a közvetlen éjszakai vonatokat is figyelembe véve Európában a rövid járatok közel fele leváltható lenne vonattal. Éppen ezért
a szervezet az olyan rövid repülőutak betiltását és vasúttal történő helyettesítését kéri, mint a Bécs–Budapest, a Bécs–Prága vagy a Bécs–München.
Ha az Európán belüli 250 legnépszerűbb repülőjáratot vasúti járattal helyettesítenék, azzal Horvátország éves kibocsátásának megfelelő mennyiségű, évi 23,5 millió tonna szén-dioxiddal kevesebb kerülne a légkörbe, magyarázta Schuster. A Greenpeace szerint a cél érdekében fejleszteni kell a vasúti infrastruktúrát, illetve olcsóbbá kell tenni a vonatot, mint a repülést. Kiemelik, a vasúti infrastruktúra fejlesztésére főként Kelet- és Délkelet-Európában lenne szükség, ahol a vonatoknak gyorsabbaknak és gyakoribbaknak kellene lenniük.
(Borítókép: Egy KLM Cityhopper landolás közben 2017. november 26-án. Fotó: Nicolas Economou / NurPhoto / Getty Images)