Elon Musk könyörög az alkalmazottainak, hogy hétvégén is dolgozzanak
További Tech-Tudomány cikkek
Fekete pénteken Elon Musk zaklatott hangú e-mailt küldött a SpaceX alkalmazottainak, amiben arra kérte őket, hogy hétvégén is dolgozzanak, mert „krízishelyzet” állt elő a Raptor rakétamotorok gyártása terén. Az elektromos autóival a járműgyártást forradalmasító Tesla alapítójaként és a világ leggazdagabb embereként is ismert Musk szerint a SpaceX-et „valódi csőd fenyegeti”, ha nem tudják motorokkal ellátni a jövőre sok próbarepülést végrehajtó Starship űrhajójukat.
A cég idén több Starship prototípust tesztelt, ezek közül több is tűzgolyóként végezte. Az űrhajó várhatóan 2022 első hónapjaiban teszi meg első útját a világűrben. A Starship fejlesztése azért bír különös jelentőséggel, mert Muskék 2,9 milliárd dolláros támogatást kaptak rá a NASA-tól, és ez lesz az Artemis-program 2025-re kitűzött új holdra szállásának leszállóegysége.
Veteránok buktak bele
Musk szerint ahhoz, hogy a cég felszínen maradjon, kéthetente kell elindítaniuk egy Starship űrhajót. A Starship hajtóműve a folyékony metán és oxigén keverékével működő Raptor. A hónap elején a cég több alelnöki szintű felső vezetőjének kellett távoznia a cégtől, amikor kiderült, hogy a Raptor motorok fejlesztése nagyon súlyos lemaradásban van. A program közvetlen felelőse, Will Heltsley 12 év után repült, vele tartott Lee Rosen és Ricky Lim, a küldetésekért és indításokért felelős vezetők,
8 és 13 éves SpaceX-es karrierrel a hátuk mögött.
A Raptor hajtóművek az elképzelések szerint kétszer akkora tolóerőre képesek, mint a sikeres Falcon 9 hordozórakétákban használt, kerozin-üzemanyagú Merlin motorok. A Starshipben 6, a fellövéséhez használatos Super Heavy első fokozatban 33 ilyen rakéta működne.
A cég életben maradása azért is függ a Starshiptől és motorjaitól, mert a Falcon 9 rakétákkal már nem lehet gazdaságosan feljuttatni a SpaceX tervezett űrinternetes szolgáltatása, a Starlink nagyobb, új generációs műholdjait. Az első generációból 1800 darabot lőttek fel eddig, de az egymás között lézeres kommunikációra képes második generációból 12 ezer darabos konstellációt szeretnének Föld körüli pályára állítani. A rendszer kiépítése azért fontos, mert mostanra pörgött fel a felszíni antennák gyártása, így most már minden azon múlik, hogy sikerül-e elég előfizetőt gyűjteni.
(CNBC, The Next Web, The Verge, Wikipedia)
(Borítókép: Joe Raedle / Getty Images)