
Mindenhol egyre többet netezünk, nem csak otthon
További Tech-Tudomány cikkek
-
Ismét a magyarok segíthetnek forradalmasítani az űrkutatást
- Olcsóbb új MacBook Airrel és bestiálisan erős chippel rémisztget az Apple
- Váratlanul három teljesen új iPadet is bemutatott az Apple
- A világ minden pontjára elviszi az internetet a Meta
- Az aszfaltot is felszántja maga mögött a Xiaomi új autója
A mobilpiac többszereplős, és bár a szolgáltatók közötti váltás meglehetősen ritka, a verseny a fogyasztói igényeknek megfelelő csomagok kialakítására sarkallja a szolgáltatókat, ezért is növelték az adatmennyiséget. A csomagok előfizetői számának elemzése megmutatja a fogyasztói igények változását.
Az NMHH a mobilszolgáltatók negyedévente megküldött forgalmi adatai alapján megvizsgálta a csomagok életciklusát, megnézte, hogy mi jellemzi a népszerű csomagokat, és milyen újdonságok jelentek meg a mobiltelefon-szolgáltatásban – írja az MTI.
Egyre többet netezünk
Az előfizetői csomagok a szolgáltatók megadott csomagelnevezései, melyekhez az általános szerződési feltételekben meghatározott szolgáltatásmennyiségek (hanghívás perc, mobilinternet adatmennyiség), díjak, feltételek, esetleg kiegészítő szolgáltatások tartoznak. Az NMHH a három nagy szolgáltató 2015. negyedik és 2021. negyedik negyedéve közötti, hangszolgáltatást is tartalmazó lakossági csomagjait elemezte, amelyeknek volt olyan negyedévük, hogy minimum ezren előfizettek rájuk.
Negyedévente és szolgáltatónként összegyűjtötték a legfelkapottabb, legnagyobb havi ügyfélszám-növekedéssel bíró lakossági, postpaid, hangszolgáltatást tartalmazó csomagokat.
A legjelentősebb változás a csomagba foglalt mobilinternet-adatkeret egyre meredekebb növekedése.
A vizsgált időszak elején, 2016 első felében a legdivatosabb csomagok 500 MB szabadon felhasználható adatkeretet tartalmaztak. Így növekedett az adathasználati igény az utóbbi években:
- 2016 elején az 500 MB 2016 végére 1 GB-ra növekedett,
- 2017-ben a 2 GB volt jellemző,
- 2018 és 2019-ben 2-5 GB,
- 2020-ban 3–5 GB,
- 2021-ben pedig a 100 GB vagy korlátlan mennyiséget jelentő internet.
Leginkább az otthonon kívüli internetezésből adódó egyre nagyobb adatmennyiség iránti igény határozta meg a mobiltelefon-előfizetési csomagok kínálatát.
2016-ban volt először népszerű olyan csomag, melynél volt olyan meghatározott jellegű adatforgalom – például, ami videó vagy zenei szolgáltatáshoz, csethez vagy közösségi oldal igénybevételéhez szükséges –, melynek használata nem fogyasztja a rendelkezésre álló adatkeretet. Ez a feltétel 2020-ig a legnépszerűbb csomagok egy részénél fennmaradt, és a nagyon magas adatkeretet vagy korlátlan internetet kínáló csomagok tették fölöslegessé az adattípusok megkülönböztetését.
