Nem nyerhet Grammyt a mesterséges intelligencia
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
A zeneipar legnagyobbra tartott díja, az 1959 óta kiosztott Grammy odaítélésében jelentős változás történt az idén. Az amerikai zenészek szakmai akadémiája, a Recording Academy kénytelen volt reagálni a technika fejlődésére, vagyis arra a kihívásra, amit a mesterséges intelligencia alkotóművészetbe való betörése jelent.
Az akadémia által kiadott, díjról szóló könyvecskében olvasható versenyszabályzat értelmében a 66. Grammyn már csak olyan zene kaphat díjat, aminek a kompozíciójában ember is részt vett, tisztán algoritmus által generált zene viszont nem. A megfogalmazásból kitűnik, hogy csak az emberi közreműködéshez ragaszkodnak,
nem tiltják totálisan a mesterséges intelligenciát,
vagyis annak kreatív eszközként való felhasználása megengedett. A kikötések a következők:
- Az ember által szerzett komponenseknek jelentősnek és lényeginek kell lenniük. A minimális vagy jelképes emberi közreműködésből létrejött alkotást nem veszik figyelembe.
- Az alkotás emberi összetevőjének a díjazott kategória szempontjából kell jelentősnek lennie. A dalszerzői kategóriában tehát elvárás, hogy az embernek kell szereznie a zenét és/vagy dalszöveget. Hasonlóképp az előadói kategóriában is követelmény az emberi előadás.
Az új szabályok értelmében a mesterséges intelligenciát létrehozó fejlesztőcsapatok sem kaphatnak Grammyt. Az MI-audioeszköz programozói tehát nem szaladhatnak fel a nyertes mellé a színpadra.
Nem most kezdődött
A mesterséges intelligencia ma már ugyanúgy, ahogy a szöveggenerátorok, szöveges utasításnak megfelelő stílusú és hangulatú zenét generál egy feldúdolt dallamot követve.
A zene ebből a szempontból úttörő terület. Cher Believe című dalát 1998-ban repítette a slágerlisták élére az emberi énekhangot fröccsöntött géphangszerré alakító autotune, ami egy olyan algoritmus, ami olajlelőhelyek felkutatására használt akusztikus technikából érkezett.
Az elmúlt évtizedek persze már messze meghaladták ezt. A 81 éves Paul McCartney idén júniusban jelentette be, hogy egy John Lennonnal közös, be nem fejezett felvételük alapján a mesterséges intelligencia segítségével generált egy utolsó Beatles-dalt.
Az amerikai zenészakadémia megfelel a technikailag úttörő terület igényeinek, és elsőként igyekszik komolyan szabályozni a gépi és emberi kreativitást. Már látszik, hogy nem lesz egyszerű menet, de legalább elébe mentek annak, amibe képzőművészeti és fotósdíjak is beleszaladtak, hogy folyamatosan lenyomják a generált alkotások az emberit.
A Grammy új szabályaira reagálva „Weird Al” Yankovich parodista Twitteren közölte, hogy
E! Pedig mondom nekik, hogy tényleg ember vagyok!!!
Alfred, vagyis Al nem tudta kihagyni az ordító ziccert, hogy művészneve vizuálisan összetéveszthető a mesterséges intelligencia rövidítésével, ami AI. Persze Yankovich egy valódi és tréfás ember, akinek öt Grammyje van otthon a vitrinben.