- Tech-Tudomány
- meta
- adatvédelem
- apple
- írország
- johnny ryan
- reklám
- üzlet
- engedélykérés
Leáll a Meta a felhasználói adatgyűjtéssel
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
A Facebook és az Instagram engedélyt kér az uniós felhasználóktól arra, hogy személyre szabott hirdetéseket jeleníthessenek meg nekik. Ennek az a hátulütője a vállalat számára, hogy megkérdőjelezi a platformok alapvető pénzkereseti stratégiáját – írja a The Guardian.
A közösségi hálózatok anyavállalata, a Meta azt követően jelentette be a változtatást, hogy egy sor szabályozói döntés megsemmisítette a vállalat jogi indoklását, miszerint a hirdetők közösségi adatokat gyűjtöttek a minél személyre szabottabb reklámok érdekében.
A Meta úgy érvelt,
érdeke fűződik a felhasználók adatainak ilyen módon történő feldolgozásához,
de most elismerte, hogy az uniós adatvédelmi jogszabályok értelmében ehelyett hozzájárulást kell kérnie.
A vállalat egy blogbejegyzésben közölte,
hogy az EU-ban, az EGT-ben (Európai Gazdasági Térség) és Svájcban élő személyek esetében a viselkedésalapú reklámozáshoz használt bizonyos adatok feldolgozásának jogalapját »jogos érdekről« »hozzájárulásra« változtatjuk.
A Meta reklámalapú üzleti modellje máris nyomás alá került, miután az Apple olyan adatvédelmi változtatást vezetett be, amely előírja az alkalmazásfejlesztők számára, hogy a felhasználók engedélyét kérjék online tevékenységük nyomon követéséhez, hogy személyre szabott hirdetéseket nyújthassanak számukra.
A Meta tavalyi 117 milliárd dolláros (92 milliárd font) bevételének 97 százalékát a hirdetések tették ki.
Johnny Ryan, az Ír Polgárjogi Tanács vezető munkatársa, aki az internetfelhasználók adatainak szigorúbb védelme mellett kampányol, azt mondta, „a lépés jelentős változást jelent a Meta üzleti modelljében”. Elmondta, szerinte a felhasználók nem járulnak hozzá ahhoz, hogy adataikat célzott hirdetésekhez használják fel.
Ryan úgy fogalmazott,
nemet lehet mondani a Meta üzleti tevékenységének néhány mérgező elemére, és még mindig élvezhetjük a szolgáltatást.
A Meta hivatalos bejelentése a felhasználók beleegyezésének bekéréséről, a Meta uniós szintű szabályozójának számító ír adatvédelmi bizottság, valamint az uniós bíróság és a norvég adatvédelmi hatóság döntései után érkezett.