Magyar fejlesztők alakítják a jövő járműkommunikációs megoldásait
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
A közlekedés jövője nemcsak az elektromosság, de a városiasodással terjedő mikromobilitási megoldások, és általában véve az egyre intelligensebb járművek forgalmáról is szól. E jövő felé tör utat három magyar cég – a Commsignia, a GPS Tuner és a Microsec –, amelyek szakértői közösen meséltek arról, hogy min dolgoznak.
A közlekedés fejlődésének közeli jövője messziről nézve az önvezető autók ellentmondásos képességeiről szól, de egészen testközelből egy sor újragondolt és átmenetet jelentő eszközről is, így elektromos rollerekről és elektromos kerékpárokról, a felszín alatt pedig a közlekedési infrastruktúra és járművek egymás közötti kommunikációjáról.
A V2X, vagyis a jármű és minden más közötti kommunikáció egy olyan fejlődési lépcső, amely a korábbiaknál hatékonyabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést. Ahogy a Commsignia, a GPS Tuner, és a Microsec közös eseményén megtudhattuk: ha már egy életet megmentettek, már megérte.
A titkos fűszer
Amint azt a Boston Consulting Group iparági szakértője megvilágította, a közlekedés jövője nemcsak kevesebb baleset, hanem kevesebb dugóban töltött óra és kevesebb károsanyag-kibocsátás is. Mindez a következő évtized során új mobilitási megoldásokat hoz, mint például az autó vagy az e-kerékpár megosztása (merészebb fantáziájúaknak repülő autók) és 500 milliárd dolláros átalakulást jelent.
Ezen a területen komoly keresnivalójuk van a kisebb szoftvercégeknek. Ez egy olyan mezőny, amelyben magyar cégek versenyképesek, és nemzetközi szinten jó pozíciókat foglalhatnak el.
A Commsignia kiváló példa erre, mert fejlesztőmunkájukba olyanok fektetnek, mint a Samsung vagy a Qualcomm, és Los Angeles, Las Vegas, Detroit útjai mentén, Olaszország és Csehország autópályáin telepítik eszközeiket, amelyeket Volkswagen autókba is beépítenek. A 2012-ben alapított cég ma nemzetközi szinten is a legnagyobbak közé tartozik a járműkommunikációs szoftverek és hardverek fejlesztése terén.
A rádión kommunikáló, saját mikrohullámú frekvenciával rendelkező V2X-eszközök sugározzák a jármű fontosabb adatait, amiről nemcsak az tudható, hogy milyen sebességgel halad, de az is, ha hirtelen vészfékezést végez – egy ilyen jelzés hatalmas vívmány a balesetek megelőzésében, például egy autópályán kialakuló, nem belátható szituációban.
A járműkommunikáció arra is használható, hogy vészhelyzetre reagáló járművek utat nyissanak maguknak a közlekedési lámpák átállításával – erre már korábban is léteztek megoldások, a V2X esetében ez csak egy a különböző lehetőségek közül. Hogy csak az avatkozzon be a közlekedési lámpák működésébe, akinek feltétlenül szükséges, arról a kommunikáció részét képező digitális aláírások gondoskodnak. Ez utóbbi a 40 éve minősített bizalmi szolgáltató Microsec szakterülete. A cég képviselőjétől megtudtuk, hogy a terület különleges kihívása, hogy olyan infrastruktúrát igényel, amelyik nemcsak a megbízhatóságot jelentő digitális aláírást ellenőrzi, de közben a szereplő bizalmas adatait is megvédi.
A magyar trióból a GPS Tuner az, amelyik az intelligens kommunikációt az autókból elviszi a valamivel egyszerűbb, csőből hajtogatott közlekedési eszközökhöz, az elektromos kerékpárokhoz. A cég fejlesztései között olyan e-kerékpár-specifikus megoldások vannak, mint a hatótávot számító, töltőhelyet mutató navigáció, ami adott esetben integrálja a V2X lehetőségeit is, és ahogy annak lennie kell, kitekint olyan futurisztikus technikákra, mint amilyen egy kiterjesztettvalóság-szemüveg.
Bár a közlekedés fejlődése egy turbulens terület, a járműkommunikációs megoldások terjedése az elmúlt években mégis elmaradt a várttól. A Commsignia megoldásai segítségével egy autó akkor is érzékelheti a V2X-képessé tett rollert vagy kerékpárt, ha az a holttérben vagy tereptárgy takarásában van – ez pedig azért nem elhanyagolható lehetőség, mert egy autó biztonsági szolgáltatásaihoz mérve egy kerékpáros sokkal kiszolgáltatottabb, amiről sokat mesélhetnének a városi bringás szerző egykori vállszalagjai.
(Borítókép: Tövissi Bence / Index)