Az e-kereskedelemben használt AI még az időjárást is figyeli
További Tech-Tudomány cikkek
- Megjelent az iOS 18, mutatjuk, hogyan frissíthet
- 103 éves korában meghalt Bérci György nemzetközi hírű magyar sebész
- Remekeltek a magyarok a Nemzetközi Mesterséges Intelligencia Diákolimpián
- Van egy bökkenő a japánok új szuperszámítógépével: 21 atomerőmű kellene a működtetéséhez
- Valódi hallókészüléket csinál az AirPodsból az Apple
Ma már nem sok olyan iparágat találni, ahol ne használnák a mesterséges intelligenciát (AI), az ugyanis szinte mindenhol jelen van. Segít, hogy gyorsan kapjunk válaszokat, hatékonyabbá teszi és automatizálja a munkafolyamatokat, az e-kereskedelemben pedig jelentős szerepet játszik a vásárlói élmény javításában, és ezáltal az eladások növelésében.
A Gartner piackutató elemzése szerint az e-kereskedelemben használt mesterséges intelligenciával több mint 25 százalékos javulás érhető el az ügyfél-elégedettségben, és a bevételben is hasonlóan pozitív eredményt produkál, míg költségoldalon csökkenés figyelhető meg.
És ha mindez nem lenne elég, a weboldalak biztonságára és az adatvédelemre is bevethetők: azonosítják a csalásokat és képesek kiszűrni a jogosulatlan tranzakciókat.
A technológiai fejlődés mutatja, hogy az innovációk folyamatosan formálják az iparágakat, és az AI-technológiák alkalmazása egyre fontosabbá válik. Azok a vállalatok, amelyek lépést tartanak ezekkel a fejlesztésekkel, hatékonyabban tudják kiszolgálni ügyfeleiket, és jobban alkalmazkodnak a piac változásaihoz
– fogalmazott lapunknak Maksimovic Ágnes, a Kifli.hu online szupermarket marketingvezetője, hozzátéve, hogy bár modern digitális megoldások nélkül is megvalósítható a működés, nélkülük nehezebb lenne biztosítani azt a gyors, megbízható és magas színvonalú szolgáltatást, amit az ügyfelek megszoktak.
Mire jó az AI az e-kereskedelemben?
A Kifli.hu a logisztika optimalizálásához, az ügyfélszolgálat támogatásához, az árképzéshez, a promóciókhoz, a személyre szabott ajánlatokhoz, a készletgazdálkodáshoz és a marketing hatékonyságának növeléséhez is mesterséges intelligenciát használ.
A cég a gépi tanulás, más néven machine learning (ML) által historikus adatok alapján jelzi elő a szükséges raktárkészletet, és ezzel minimalizálja a szállítási időt, ami különösen fontos a friss termékek gyors kiszállításához. Az ügyfélszolgálati rendszereik pedig azonnal válaszolnak a gyakran ismétlődő kérdésekre, és kategorizálják azokat az ügyfélszolgálaton dolgozók számára, felgyorsítva ezzel a problémamegoldást.
De algoritmusok elemzik versenytársaink árait és a vásárlói szokásokat is figyelik, hogy olyan termékajánlatokat kínálhassunk, amelyek valóban érdeklik az ügyfeleket, növelve ezzel a vásárlás esélyét és a vásárlói elégedettséget
– emelte ki Maksimovic Ágnes, hozzátéve, hogy mára a rendeléseik 71 százaléka történik automatán, mind rövid, mind hosszú távon, figyelembe véve a készletet, az akciókat, és még az időjárást is.
Segít az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelemben
„A Rohlik csoportnál az iparágban vezető alacsony hulladékarányt és a piacon az egyik legmagasabb termékelérhetőséget kínálnak. Köszönhetően a magas fokú automatizáltságnak, ami emberi beavatkozással lett paraméterezve, hogy elkerüljék a készlethiányokat vagy a túlkészletezést” – magyarázta a Kifli.hu marketingvezetője.
Köszönhetően a mesterséges intelligenciának, az online szupermarket az élelmiszer-pazarlást a bevétele mindössze 0,5 százalékára csökkentette. „Hogy ezt perspektívába helyezzük, a legtöbb fizikai üzletben az áruk több mint 3 százaléka megy veszendőbe, az e-kereskedelem vezetőinek legjobb adatai pedig 0,8 százalék körül mozognak. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a Rohlik csoport, és ezáltal a Kifli.hu is az elmúlt évben felülmúlta az elvárásokat, és új mércét állított fel” – fejtette ki a szakember.
Nem helyettesít, hanem kiegészít!
Arra a kérdésre, mennyi ember munkáját spórolják meg a mesterséges intelligencia alkalmazásával, Maksimovic Ágnes úgy válaszolt: „az ML és az AI megkönnyíti a munkát, mivel automatizálja az ismétlődő és időigényes feladatokat. Ez lehetőséget ad a munkatársaknak arra, hogy az ügyfelek számára fontosabb, stratégiai és kreatív feladatokra koncentráljanak,
nem helyettesíti az emberi munkát, hanem kiegészíti és támogatja azt, lehetővé téve, hogy még inkább az ügyfelek elégedettségére összpontosítsunk”.
A jövőben valószínűleg egyre több, az AI által vezérelt, részben automatizált weboldal jelenik meg, amelyek képesek lesznek hatékonyan kezelni a vásárlói interakciókat, optimalizálni a termékkínálatot és az árakat, valamint gyorsan és megbízhatóan intézni a logisztikai feladatokat. „Annak ellenére, hogy az automatizáció egyre nagyobb szerepet kap, az emberi beavatkozás – különösen a stratégiai döntéshozatalban és az ügyfélkapcsolatokban – továbbra is kulcsfontosságú marad” – hangsúlyozta végezetül a Kifli.hu marketingvezetője.