Teréz

50.86% (353593 szavazat)

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1% (306608 szavazat)

Apró mágneses robotok szállíthatják a gyógyszert a tumorok belsejébe

2019.04.29. 18:44 Módosítva: 2019.04.29. 20:39

Olyan apró mágneses robotokat fejlesztettek ki amerikai mérnökök, amelyek a baktériumokhoz hasonlóan ki tudnak lépni a véráramból, hogy gyógyszert szállítsanak a tumorba vagy a betegség uralta területre – írja az MTI.

A Science Advances szaklapban bemutatott tanulmányban a kutatók arról számoltak be, hogy a baktériumok által inspirált robotok átlépik a vérerek falát, amelyek a hatóanyagok nanorészecskéinek az elsődleges akadályát jelentik.

A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói által tervezett robot mérete nagyjából akkora, mint egyetlen sejté. Egy apró csavarvonalból áll, amely ahhoz az ostorhoz hasonlít, amelyet sok baktérium a mozgáshoz használ. A robotok 3D-nyomtatással készültek és a mágnesesség érdekében nikkel borítja őket.

A tudósok létrehoztak egy mikrofluidikus rendszert, amely a tumorokat körülvevő vérereket utánozza. A gélborítású csatorna 50-200 mikronnyi széles és lyukak vannak rajta, így a tumorok közelében lévő szakadt ereket szimulálja. Mágneses mező hatására az apró csavar forogni kezd és átúszik a csatornán, 200 nanométernyi polimerrészecskéket tolva a modellszövetbe. A részecskék kétszer mélyebbre hatoltak be a szövetbe, mint a mágneses robot nélkül.