A Volkswagennél is jobb Peugeot

2009.01.29. 09:25

Maximális öt csillagot kapott a felnőtt utasok biztonságára, ötből hármat a gyermekvédelemre és négyből kettőt a gyalogosok védelmére. A Peugeot 308 CC egész jól szerepelt, de legalábbis jobban, mint a hasonló Volkswagen.

Az Euro NCAP tesztelői túl sok nyitható keménytetős, kompakt kocsit még nem utaltak a roncstelepre. Bár már a 308 CC elődje is szerepelt a törésteszteken, de a 307 kupé-kabrió még csak négy csillagot gyűjtött. Ebben a kategóriában a Renault ugrotta meg először a nem túl magasra tett ötcsillagos lécet, a Mégane CC négy évvel ezelőtt kapott ennyi csillagot. Persze azért nem olyan könnyű maximálisan teljesítő keménytetős kabriót készíteni, ahogy ezt a Volkswagen Golf alapú Eos 2006-os, csupán négycsillagos töréstesztje is bizonyítja.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 36
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 34
Gyalogosbiztonság: 12

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Még nyitottan is elég masszív a 308 CC karosszériája, jól tűrte a frontális ütközést. Az A-oszlop 25 millimétert mászott hátra, de az utastérben a túlélőtér bőven megmaradt. A kormány sem járt be nagy népvándorlásokhoz hasonlóan hosszú utat, mindössze 16 mm-t mozdult el balra. Ettől még a vezető fejét kitűnően fogta fel a belőle kidurranó légzsák, a sérülésveszély alacsony. Nem okoz gondot a fékpedál viszonylag jelentős elmozdulása: 51 millimétert ment hátra, 23-at felfelé. Nincs sérülésveszélynek kitéve a térd és a comb sem, sőt, a Peugeot 308 CC is jó példa arra, hogy egy autó különböző magasságú vagy más-más helyzetben ülő utasoknak is nyújthat azonos szintű védelmet.

Oldalvédelemre felesleges sok szót fecsérelni, viszont lassan időszerű volna az oldalirányú vizsgálati módszereken szigorítani. Manapság sem az oldalütközéskor, sem az oszlopteszten nem szoktak pontot veszíteni az autók, ami annak lehet a jele, hogy túl könnyű a teszt.

Gyermekvédelem terén még korántsem ilyen tökéletesek a mai autók, itt bizony a Peugeot 308 CC is vesztett pontokat. Szerencsére nem azért, mert a Britax Römer Duo Plus gyerekülésekbe helyezett másfél, illetve hároméves babák sérülést szenvednének az ütközések során. Az Euro NCAP bírái inkább a vezető megfelelő informálását hiányolták, elsősorban arról, hogy az első utasülés előtti légzsák épp be- vagy kikapcsolt állapotban van-e. Ez azért fontos, mert ide csak akkor szabad a menetiránynak háttal fordított gyerekülést betenni, ha korábban az ülés előtti légzsákot kikapcsoltuk. Hiányos a gyerekülések biztos rögzítésére szolgáló Isofix-helyek megjelölése is.

Felemás eredményt ért el a Peugeot 308 CC a gyalogosgázolási teszteken. Fura formájú lökhárítója ugyanis elég barátságos és puha, ezért nem okoz túl nagy sérülést az elgázolt gyalogos lábán. A motorháztetőnek viszont kemény minden része, ezért akár gyermekméretű, akár felnőtt az elütött gyalogos, elég komoly fejsérülésekre számíthat.