Nándor

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Zsírsavval doppingolnak a madarak

2009.04.01. 09:39 Módosítva: 2009-04-01 09:54:02
Az embereknél érelmeszesedés és koszorúér-problémák ellen alkalmazott omega-3-zsírsavról kimutatták, hogy javítja a madarak repülési teljesítményét.

A kis partfutó (Calidris pusilla) tudatos táplálkozással fokozza kitartását. Az észak-amerikai vándormadár minden évben Dél-Amerikába menekül a kemény tél elől, azonban előtte beiktat egy pihenőt Kanada keleti partjainál. A Fundy-öbölben két héten át kizárólag az omega-3-zsírsavakban gazdag tegzes bolharákkal táplálkozik. Ezzel a táplálék-összetevővel jócskán növelni tudják teljesítményüket, írta az ottawai egyetem kutatója, Jean-Michel Weber kollegáival együtt a Journal of Experimental Biology című szaklapban.

forrás: Wikipedia

A virginiai fogasfürjjel végzett kísérletek alátámasztották ezt a felfedezést. Ezek a madarak csak ritkán repülnek, akkor is csak rövid szakaszon, ezért szárnyizomzatuk kevésbé fejlett. Hat hét szigorú bolharákdiéta után azonban alig maradtak le fittségben a hosszútávrepülőktől, mutattak rá a kutatók.

A fürjeket a kísérlet során két bizonyos omega-3-zsírsav egyikével vagy a kettő keverékével etették hat hétig. Ezt követően megmérték a mellizmok oxigénfogyasztását, amely rendkívüli mértékben fokozódott. Ez az izmok teljesítménynövekedésére enged következtetni. Ezen kívül még négy anyagcsereenzim aktivitását is ellenőrizték a kutatók, és az értékek 58-90 százalékos növekedését állapítottak meg, amely immár megfelelt a partfutóknál mérteknek.

Az enzimek teljesítményének ilyen mértékű növelése még az élsportolók számára is lehetetlen: hét hét intenzív állóképesség-fokozó edzés után mindössze 38-76 százalékkal képesek növelni értékeiket. Most azt kívánják tisztázni a kutatók, miként fokozzák a zsírsavak az enzimek aktivitását.

Virginiai fogasfürj

Már néhány éve bizonyított tény, hogy az omega-3-zsírsavak képesek megelőzni az érelmeszesedést, és ezzel a szívkoszorúerek beszűkülését. Mivel az ember szervezetéből hiányzik egy enzim, ő maga nem képes előállítani bizonyos omega-3-zsírsavakat, hanem kénytelen azt táplálékával bejuttatni. A zsírsavak elsősorban a magas zsírtartalmú halfajokban, mint a heringben, lazacban vagy tonhalban fordulnak elő, de számos növényi olaj is tartalmazza őket, így például a len- vagy a dióolaj.