A jelenleg 563 kilométer magasságban keringő Hubble amerikai űrtávcsőnél a tervek szerint szerdán délután köt ki az űrsikló. A héttagú legénység szerelőűrhajósai összesen ötször szállnak ki a világűrbe, hogy javításokat végezzenek el a távcsőn, kicseréljenek néhány elromlott szerkezetet, illetve újabb tudományos berendezéseket helyezzenek el rajta. A cél az, hogy még legalább öt évre működőképessé tegyék a világegyetem távoli vidékeit kutató Hubble-t.
A teleszkóp azonban olyan magasságban kering, ahová ritkán jutnak el az űrrepülőgépek, amik általában csak az alacsonyabban, 350 kilométeres magasságban keringő Nemzetközi Űrállomáshoz mennek fel. Ebben a térségben űrtörmelékek előfordulása is sokkal ritkább, mint a Hubble kozmikus útján. Legutóbb például februárban egy amerikai és egy már nem működő orosz műhold ütközött össze 800 kilométeres magasságban, és emiatt sok kisebb űrszemét keletkezett.
Az Atlantis űrhajósaira így egész útjuk során leselkedik az a veszély, hogy egy-egy visszamaradt műholdcsonk vagy hordozórakéta-darab megsérti űrrepülőgépük külső burkolatát, aminek végzetes következménye lehet a Földre való visszatéréskor. Szakemberek szerint nagy figyelmet kell fordítani a Hubble körzetében száguldó űrtörmelékre, de kicsi az esélye annak, hogy kormoly kár keletkezzen az űrsiklóban. Érvük szerint az űrtörmelékkel teli pályaszakaszon Hubble-t is érték becsapódások, de az űrteleszkóp 19 évi szolgálata alatt nem szenvedett jelentősebb sérülést.
Mentősereg
Mindenesetre az asztronauták a hazafelé tartó úton is átvizsgálják az Atlantis külső burkát, hogy felmérjék: érte-e a leszállást veszélyeztető sérülés a hővédő csempéket. Az indítás utáni első napon az űrhajósok ugyancsak azzal voltak elfoglalva, hogy felmérjék siklójuk burkának állapotát, de vizsgálatuk szerint csak kisebb karcolások keletkeztek a kilövés utáni percekben.
Amennyiben a második ellenőrzésen olyan sérülésre bukkannának, amit a szakemberek veszélyesnek ítélnek meg, akkor mentő-űrrepülőgép indítására lesz szükség. A Hubble ugyanis a Nemzetközi Űrállomáshoz képest magasabb és más hajlásszögű pályán kering. Ezért baj esetén az Atlantis űrhajósai nem tudnak az űrállomáson menedéket keresni. Így erre a lehetőségre is felkészülve a Cape Canaveral-i űrrepülőtéren négy asztronautával a fedélzetén indítóállásban várakozik az Endeavour, mint lehetséges mentőűrhajó.