Judit

Náthavírus okozhatta a HIV-vakcina kudarcát

2009.11.17. 11:50
Új elmélettel álltak elő brit kutatók egy két évvel ezelőtti kísérleti HIV-vakcina kudarcának okát magyarázva. Az amerikai tudományos akadémia lapjának (PNAS) keddi számában megjelent tanulmány szerint az alkalmazott náthavírus inkább ártott, mint használt.

A Step Study néven ismert vakcinateszteket felfüggesztették, amikor kiderült, hogy a valódi HIV-oltást kapottak közül nagyobb arányban fertőződtek meg az önkéntesek a vírussal, mint azok közül, akik álvakcinát kaptak.

Steven Patterson, a londoni Imperial College munkatársa kutatócsoportja eredményei alapján úgy véli, a kudarc magyarázata a vakcinában a HIV-vírus célba juttatására felhasznált náthavírus viselkedésében található meg. A közönséges náthát ugyanis egy adenovírus okozza, amely nagyon gyakori, ezért a szervezetben a nyálkahártya nagy számban termel ellene bizonyos típusú immunsejteket, a CD4 jelű T-sejteket.

Ugyanezeket a sejteket fertőzi meg azonban a HIV-vírus is. A náthavírust tartalmazó vakcina így előkészíti a terepet, ahol egy későbbi HIV-fertőzés után szaporodhat az AIDS vírusa.

Patterson óvatos megközelítést javasol az adenovírusvektort alkalmazó vakcinák fejlesztésénél, hozzátéve, hogy elméletük csak egy a lehetséges magyarázatok közül.

Amennyiben helytálló a brit kutatók hipotézise, az kérdéseket vet fel a többi, náthavírust alkalmazó vakcina, így a tuberkulózis és a malária elleni védőoltások használatával kapcsolatban is, mert ezek alkalmazása is növelné a későbbi HIV-fertőzéssel szembeni esendőséget.

"A HIV-vakcina kutatásának területén vannak tudósok, akik nem hiszik, hogy az adenovírus okozta a vakcinált csoportban tapasztalt nagyobb számú fertőzést" - hangsúlyozta a kutatásvezető.