Fábri: YouTube-ra a tudománnyal!
További Tudomány cikkek
- Megtalálták a másnaposság felelősét, de nem az, amire eddig gyanakodtak
- Ha nincs vérfrissítés, jönnek a bajok
- Magas rangú katonatiszt tűnt fel a világ legnagyobb hadseregében, de még mindig rejtély, ki irányítja őket
- Végre tényleg megoldódhatott Stonehenge rejtélye
- Még mindig mérgező az 1916-os verduni csata helyszíne
Fábri abból az alkalomból nyilatkozott a hírügynökségnek, hogy az MTA Filozófiai Bizottsága szervezésében csütörtökön előadást tart az akadémián. „Több kutatói műhelyben, egyetemeken, az akadémián az utóbbi időszakban felvetődött, hogy az internet és a megváltozott televíziós szokások világában miként lehet kommunikálni a tudományt korszerű eszközökkel. Nagyon sokan kételyüket fogalmazták meg, hogy a hagyományos tudománynak van-e még egyáltalán helye. Nem kellene-e felváltani egy sokkal lazább, oldottabb, felszínesebb, bulvárosodott, mediatizált tudománnyal? A kutatásaimat összefoglaló előadásom fő tézise, hogy meg lehet és meg is kell tartani a klasszikusan vett tudomány értékeit, amelyeket korszerű médiaeszközökkel, interneten, mobiltelefonon, rövid televíziós műsorokban erős vizuális megoldásokkal kell bemutatni. Ne bulvárosítsuk a tudományt, azonban legyünk nagyon korszerűek a kommunikálásában” – fogalmazott a szakember.
Mint kifejtette, előadása főbb tapasztalati bázisa a Mindentudás Egyetemének (ME) elemzésén alapul. „Az ME azzal tudott sikeres lenni, hogy igazolt, hiteles tudósokat és tudományos megközelítéseket vonultatott fel a 2000-es évek elejének korszerű televíziós eszközeit alkalmazva” – idézte fel. Az ME törzsközönségét részben a középgenerációnak, illetve az annál idősebbeknek újdonságok iránt fogékony rétegei, illetve a fiatal menedzserértelmiségiek alkották.
„Ezt a két réteget értük el, viszont a fiatalokat sajnos nem tudtuk annak idején igazán megszólítani. Időközben pedig eltelt nyolc év, felnőtt egy új nemzedék. Mostani kezdeményezéseim, amelyek már függetlenek a Mindentudás Egyetemétől, arról szólnak, hogy miként lehet a fiataloknak a tudományos tudást vonzó alternatívává tenni. Szerintem el kell vinni hozzájuk a a tudományt, méghozzá azokkal az eszközökkel, amelyeket egyébként használnak, tehát a mobiltelefonon, az internet, a közösségi portálok segítségével. Tovább kell lépnünk az eszközhasználatban, de változatlanul a tudósokat, a tudomány embereit kell a középpontba állítani” – emelte ki.
A tudós szerint rövidebb és vizuálisan nagyon erős tartalmakra van szükség, a hagyományos televíziót egyre kevesebben használják. „Felgyorsult a médiahasználat azzal, hogy a mobilt nem csupán telefonálásra, hanem médiaeszközként is alkalmazzuk, amellyel már filmeket veszünk fel és nézünk. Egy mobiltelefonos film azonban nem lehet 2-3 percnél hosszabb, és ugyanez vonatkozik az internetre is. Az ME indításakor még nem létezett a YouTube, amelyet a fiatalok ma többet nézik, mint televíziót. A YouTube-ra nem lehet feltölteni egy 45 perces előadást, viszont fel lehet tenni egy ötperces tudományos klipet” – hangsúlyozta Fábri György.
Szerinte lehetőséget kell adni arra is, hogy egy meghatározott körben úgynevezett közösségi tudásalkotás történjen, így azok is, akik érdemben hozzá tudnak szólni, bekapcsolódhassanak moderált blogokkal.