Jusztina

Tokió vasúthálózata nyálkagombából

2010.01.25. 08:48
Egy alacsonyrendű nyálkagomba, a Physarum polycephalum meglepően hatékonyan és stabilan képes megszervezni táplálékelosztó hálózatát. Olyannyira, hogy a mérnökök tanulhatnának tőle, amikor műszaki rendszereket, például telefon- vagy számítógépes hálózatokat terveznek.

Tero Acusi, a japán Hokkaido Egyetem kutatója brit és japán kollégáival a Science című tudományos folyóiratban írta le a nyálkagombával végzett kísérletük megdöbbentő eredményeit – írja a Welt. A tudósok nedves felületen szórtak ki zabpelyhet úgy, hogy azok elrendezése megfeleljen a japán főváros, Tokió körül elhelyezkedő elővárosokénak. A nyálkagomba a fővárosnak megfelelő központból terjeszkedhetett kifelé.

A kutatók 26 órán át figyelték, hogyan terjeszkedik a gomba. Először fonalak tömkelegei indultak útra, hogy táplálékot találjanak. Lassacskán kialakultak a bejáratott kapcsolatok, amelyeken a tápanyagok zöme mozgott, hogy a gomba összes sejtjét ellássa. A többi fonál elhalt, csupán a leghatékonyabbak maradtak meg. A gombafonalak által kialakított hálózat hatékonyságában, megbízhatóságában és a ráfordított energiában hasonlított a tokiói vasúthálózat infrastruktúrájához.

A nyálkagomba hatékony módszerét a kutatók végül matematikai képletbe foglalták. Megítélésük szerint ha sikerülne megalkotni egy, a képletet használó számítógépes modellt, az segíthetne a mérnököknek a hatékonyabb közlekedési hálózatok kialakításában.