Emília
Index - In English In English Eng

Lemásolták a pillangók színváltó szárnyait

2010.06.04. 13:23
A biológusok és a fizikusok már régóta szerették volna utánozni az állatokra jellemző színváltásokat - egy brit kutatócsapatnak most sikerült is.
butter250

A Papilio blumei egy különösen szép, kizárólag Indonéziában honos fecskefarkú lepke: képes megváltoztatni szárnyának a színét, méghozzá a kék és zöld között annak függvényében, hogy éppen rejtőzködnie kell vagy sem.

Mathias Kolle, a Cambridge-i Egyetem fizikusa és kollégái a Papilio blumei szárnyait tanulmányozva felfedezték, hogy annak mikroszkopikus szerkezete a tojástartó dobozéra hasonlít, benne levegő- és kutikularétegek (a rovarok bőre) váltják egymást. A szárnyak ezért törik meg és szórják a fényt a pillangókra jellemző módon - írták a kutatók a Nature Nanotechnology című szaklapban.

A kutatók ezt követően nanotechnológiai módszerekkel másolatokat készítettek a szárnyfelületről, amelyek az eredetivel megegyező módon verték vissza a fényt. "Megfejtettük a természet egy titkát, és ezt a tudást ismert eljárásokkal ötvöztük, érdekfeszítő felhasználási lehetőségeket alkotva" - közölte Kolle.

butter450

A kutató szerint ugyanis az újonnan kialakított szerkezetet be lehetne vetni például a bankjegyek és az útlevelek hamisításvédelmében.