Bemutatták a legnagyobb Boeinget
További Tudomány cikkek
- Egy új módszerrel mentenének emberéleteket Magyarországon
- Akár fél év is elég egy új nyelv megszületéséhez
- Kiderült, mi okozhatta a pokoli felhőszakadást Dubajban
- Az alkoholfogyasztásban élen járunk, de a vízivás nem az erősségünk
- Fidrich Róbert: Az Európai Bizottság javaslata teljesen tudománytalan
Sokáig a Boeing 747-es volt a világ legnagyobb utasszállítója, a kétszintes gép a repüléstörténet egyik legszebb időszakában szállt fel először: 1969-ben méreteivel sokkolta a közönséget, és megteremtette a megfizethető interkontinentális közlekedést, pont abban az évben, amikor a leggyorsabb utasszállító, a Concorde is megtette első útját.
Nyugodt korszak
Aztán közel három évtizeden át nem történt semmi, az állóvizet az Airbus A380-as 2005-ös első repülése kavarta fel. Az európai repülőgyár óriása a 747-essel ellentétben nem csak az orrnál, hanem végig kétszintes, ötven százalékkal több helyet kínál, mint közvetlen konkurense, a Boeing 747-400, ráadásul 416 utas helyett 525-öt képes szállítani háromosztályos elrendezésben. A legfontosabb azonban az olcsóság: amikor az üzemanyagárak soha nem látott magasságokba törnek, óriási jelentősége van annak, hogy egy utasra vetítve mennyi kerozint éget el egy gép.
A Boeing elég későn, csak az A380-as első repülésekor kapott észbe, így a 747-8-as bejelentésére csak 2005-ben került sor: ekkor kezdték el a komolyabb tervezési munkát is, ekkor döntött úgy az amerikai vállalat, hogy megpróbálja a negyvenéves konstrukciót a legújabb Airbusszal versenyképessé tenni.
A hétvége óriási áttörés volt a típus történetében: bemutatták azt a gépet, ami pár hónapon belül menetrend szerint fog közlekedni a világ két tetszőleges, távoli pontja között. Megrendelő mindenesetre akad: eddig 107 darabot kértek a Boeingből, bár ezek többsége a teherszállító 747-8F variáns, a 747-8I-re az érdeklődés elég gyér. Csak 33-at kértek a típusból, nyolcat az amerikai Boeing Business Jet, ötöt a Korean Air és húszat a legnagyobb felvásárló, a Lufthansa: állítólag nyártól már menetrend szerint fog repülni a gép a német légitársaság kötelékében.
Később jött, de nem előzött
Legnagyobb konkurensével, az Airbus A380-assal összevetve nem tűnik átütő sikernek az új Boeing, az európai gépre ugyanis jelenleg 240 megrendelés van érvényben, és ezek mindegyike utasszállító: a 380-800F-jelű teherszállító variáns gyártását a késések miatt törölték, így ebben a kategóriában nem is versenyez egymással a Boeing és az Airbus, a másikban meg nyolcszoros az európai cég fölénye.
Pedig a 747-8I óriásit lépett előre a 747-400-ashoz képest: harminc százalékkal csöndesebb annál, 16 százalékkal költséghatékonyabb, ráadásul háromosztályos elrendezés esetén 51 utassal többet tud szállítani: 467-et.
A már 43 leszállított gépnél tartó Airbus azonban ennél is többet tud: olyan csöndes, mint a Boeing, de a tapasztalatok szerint 20 százalékkal fogyaszt kevesebbet egy utasra leosztva, mint a 747-400-as, ráadásul 525 utast tud egyszerre elvinni, még mindig 12 százalékkal többet, mint az új vetélytárs. Márpedig ennek óriási jelentősége van, mert a forgalmasabb repülőtereken nehéz szabad helyet és leszállási időpontot találni, aminek ráadásul keményen meg is kérik az árát, a légitársaságok tehát abban érdekeltek, hogy egy fordulóval minél több utast el tudjanak szállítani.
Régi ismerős
Mindenesetre az Egek ura blog szerint a projekt egyéves késésben van, a mostani bemutatót tavaly akarták megtartani, de a technológiai nehézségek miatt arra csak most került sor, így az is elképzelhető, hogy csak 2011. vége felé kezdi meg a menetrend szerinti közlekedést az új Boeing a Lufthansa flottájában.
A gép fesztávolsága 224 láb (13 lábas növekedés), hajtóműve pedig a GEnx-2B67, ami harminc százalékkal kevesebb alkatrészből áll elődjénél, 14 százalékkal csöndesebb annál, utazósebessége meg 0,86 mach.
A Gulliver utazik posztja szerint az ünnepélyes bemutatón hosszasan méltatták Joseph Suttert is, az idén kilencvenéves szakember annak idején az első 747-es tervezőcsapatát vezette, és a vasárnapi bemutatókor állva tapsoltak neki a megjelentek.