Júlia, Rita
EUR 384,12 Ft
USD 364,25 Ft

A nőstény tűzlepkék összezárják szárnyaikat, hogy elkerüljék a hímeket

2011.06.01. 07:13

A nőstény tűzlepkék összezárják szárnyaikat, hogy elhárítsák a hímek nem kívánt közeledését - derítették ki japán kutatók, akik vizsgálataikról az Ethology című folyóiratban számoltak be.

A tanulmány vezető szerzője, Ide Dzsun-Ja, a fukuokai Kurume Egyetem kutatója arra figyelt fel, hogy a közönséges tűzlepke (Lycaena phlaeas) nőstény egyedei gyakran összezárják szárnyaikat, amikor más tűzlepkék túl közel merészkednek hozzájuk - olvasható a BBC-n.

"Arra is felfigyeltem, hogy a nőstények ritkábban zárják össze szárnyaikat, amikor más lepkefajok közelítettek, és szerettem volna megtudni ennek okát" - magyarázta a kutató. A tudósok elkészítették a közönséges tűzlepke hímjének élethű modelljét, hogy kiderítsék, miként reagálnak a nőstények az állepkére.

"Amikor egy már korábban párosodott nőstényhez közelítettem a modellel, az összezárta a szárnyait, míg érintetlen fajtársa nem" - mondta Ide Dzsun-Ja, aki szerint a lepkék, elrejtve színpompás szárnyaikat, jobban belesimulnak a környezetbe, kevésbé észrevehetők a hímek számára.

"A hímek állandó párosodási kísérletei megzavarhatják az érzékeny nőstényeket, akik így védekeznek a folyamatos +zaklatás+ ellen. Ugyanakkor a még +érintetlen+ lepkék kitárják szárnyaikat, hogy felhívják magukra a hímek figyelmét" - fogalmazott Ide Dzsun-Ja.

A Meta továbbra is korlátozza az Index Facebook elérését, így hiába követ minket, híreink nem követik Önt. Facebook-videón mutatjuk, mi lehet ennek az egyik ellenszere, de ha első kézből akar értesülni a legfontosabb hírekről, töltse le az applikációnkat az App Store-ból vagy a Google Playből, illetve kövesse Twitter-csatornánkat!

• Vennék