Jónás, Renátó

Ugróbajnok afrikai csótányt találtak

2011.12.09. 10:21

Egy Dél-Afrikában nemrégiben felfedezett csótány valóságos ugrótehetség: egyetlen ugrással testhossza csaknem ötvenszeresének megfelelő távolságot képes áthidalni - fedezték fel dél-afrikai zoológusok.

Mike Picker, a Fokvárosi Egyetem kutatója és kollégái a mindössze egy centiméteres rovarok mozgását nagysebességű kamerák segítségével rögzítették. A felvételek rámutattak arra, hogy elugráskor az állatok sebessége meghaladja a két méter per másodpercet.

A lábizmok az elugrás pillanata előtt mintegy egyötöd másodperccel feszültek meg. Az ugrálás a Biology Letters című folyóiratban megjelent cikk szerint a csótányok mozgásának mintegy 71 százalékát teszi ki.

A Saltoblatella montistabularis tudományos névre keresztelt állat mindezidáig a csótányok hatalmas családjának egyetlen ismert ugró képviselője. Az összes többi, négyezernél is több faj csak futkos a talajon. A Saltoblatella a dél-afrikai szavanna lakója, amelyen számos ugró szöcskefajjal osztozik. Mivel utóbbiak ellenségeik elől a bokrokba ugranak, a kutatók vélekedése szerint ez a konkurencia vezethetett az ugró csótány kifejlődéséhez.