A koraszülöttek nehezebben tanulják a nyelvet
A koraszülött gyerekek lemaradhatnak kortársaikhoz képest, amikor bonyolultabb nyelvi struktúrákkal kell bánniuk - állapította meg egy nemzetközi tanulmány, amelybe több mint kétezer gyermeket vontak be. A kutatók, akik eredményeiket a Pediatrics című folyóirat legfrissebb számában közölték, úgy találták, hogy a komplex nyelvi feladatokban - például az összetett mondatok írásában és olvasásában - több nehézséggel kell megbirkózniuk a korán született gyerekeknek idősebb korukban, akár még 12 évesen is.
A vizsgálatot 17 korábbi tanulmány adatainak elemzésével végezték, ezekben összesen 1529 - a terhesség 37. hete előtt világra jött - koraszülött és 945 időre született gyermek vett részt. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a koraszülöttek hosszú távú nyelvi lemaradással küzdenének, egyszerűen csak arról van szó, hogy bizonyos időszakok számukra nehezebbek az iskolában.
A növekedés során az idő előtt született babáknak egyre nagyobb nehézséget okoznak az összetett nyelvi struktúrák - írta a kutatás vezetője, Inge van Noort-van der Spek, a rotterdami Erasmus Orvosi Központ munkatársa. A kutatás szerint a korai gyermekkorban még kisebbek a különbségek a korai és időre született gyerekek között nyelvi szempontból, de 3 és 12 éves kor között a két csoport közötti különbség növekszik, ami az összetett struktúrákban való elmaradásról tanúskodik.
Ez a tanulmány megerősíti, amit a klinikai gyakorlat során tapasztalunk - mondta Thuy Mai Luu, a Montreali Egyetem Saint-Justine klinikájának gyermekorvosa, aki nem vett részt a vizsgálatban. Általánosságban véve a koraszülöttek kétéves korban a nyelvi fejlődésben még nem mutatnak elmaradást, ekkor még alacsonyak velük szemben az elvárások. Azonban pár évvel később, amikor az iskolában magasabb nyelvi funkciók szükségesek a sikerhez, akkor mutatkoznak meg a problémák és korlátozzák a gyermeket mind az iskolai, mind a közösségi életben.