Haldoklik április elseje
Nagyon sokan készülnek erre a napra, hogy megvicceljék barátaikat, ismerőseiket, de a legtöbben nem tudják, honnan ered ez a hagyomány. A legelső feljegyzések hasonlóról még a római és kelta korból ered, akik fesztivállal ünnepelték a tréfálkozást. Az első írásos feljegyzés a bolondok napjáról a középkorból származik.
A nap jelentősége, hogy megnevettetjük a másikat, a nap erősen beleivódott az amerikai kultúrába. Kutatók szerint erősíti az emberek közötti kapcsolatokat, ugyanakkor a viccelődés színtere változik, és ez azt is jelentheti, hogy a jövőben kevesebb lehet a valódi tréfa.
Viccnek durva
Ötven évvel ezelőtt az átlagos tréfa még az emberek között zajlott, de ez mára jelentősen csökkent. Valaha sokkal nagyobb szerepe volt a tréfálkozásnak a társadalomban, mint manapság – magyarázta Joseph Boskin professzor, a Boston Egyetemtől. Néha egészen fájdalmas is lehetett a tréfa, de ez a társadalomnak csak bizonyos rétegeire volt jellemző.
Sokszor nem is lehetett megkülönböztetni, hogy tréfáról vagy úgynevezett bullyingről van szó, amikor egy erősebb valaki terrorizálja a gyengébbet, kisebbet. Boskin professzor örül annak, hogy a bullying kihalóban van, de az ugratás még mindig él. Ugyanakkor nagyon nehéz meghúzni a vonalat a tréfa és a terrorizálás között.
Mivel az amerikaiak most már kínosan ügyelnek arra, hogy mindenkinek biztosítsák az egyenlő bánásmódot, ezt a vonalat nagyon távol húzták meg, a hagyományos tréfálkozás már is nem fér bele. Előfordul, hogy egy tréfa egy adott csoportban teljesen helyénvalónak tűnik, míg egy másikban már helytelen. Így két embert különbözőképpen ítélnek meg, pedig ugyanazt a tréfát követték el két különböző csoportban. Ez megnehezíti azt a törekvést, hogy mindenkit egyenlően ítéljenek meg. Ezért kevesebb manapság az emberek közötti viccelődés.
Vállalati tréfák
A vállalati, céges viccelődés azonban még mindig él. Alex Boese, a Museum of Hoaxes honlap kurátora éppen azt tapasztalja, hogy minden eddiginél erősebben él az igény a tréfálkozásra a neten. Az április elsejei tréfáknak azért van erejük, mert tovább élnek. Szakértők szerint ezek a viccek a vírusmarketing szerepét vették fel, és a nagy cégek azért találnak ki ilyeneket minde évben, mert olyan reklám, ami ingyen van.