Súlyos demográfiai problémára hívja fel egy japán kutatás az ország figyelmét: a tudósok számításai szerint egy évezred alatt egyszerűen elfogynak a japánok, ha nem történik drasztikus változás a népszaporulatban. Az ország lakossága most 127,7 millió, ebből mindössze 16,6 millióan vannak 14 év alatti gyerekek. A születésszám annyira alacsony, hogy ez a szám másfél percenként csökken eggyel, ahogy kinövik a korosztályt a 13 évesek, de nem születik a helyükre elég csecsemő. Ha a trend nem változik, egy évszázad alatt harmadával csökkenhet, és vészesen elöregedhet a japán lakosság, és a negyedik évezred elejére teljesen eltűnhet a nép. Márpedig a demográfusok szerint egy nőre csupán 1,35 gyerek fog jutni átlagosan a következő 50 évben.
Kutatók szerint az extrém alacsony gyerekvállalási hajlandóságnak gazdasági és társadalmi okai vannak. Japán a világ egyik legdrágább országa, a megélhetés költségei annyira horrorisztikusak, hogy a kimondottan gazdag családoktól eltekintve a párok általában csak egy gyerek felnevelését és taníttatását képesek finanszírozni. Egy szociológiai kutatás szerint mélyebb okai is vannak a jelenségnek: a japánok nagy részét egyszerűen hidegen hagyja a szex és úgy általában a párkapcsolatok. A harmincas korosztályt, azon belül is a nem házasságban élőket vizsgálva kiderült, hogy ebből a csoportból, aminek elvileg a népszaporulat nagyját kellene biztosítani, a japánok negyede szűz, a férfiak 60, a nők 50 százalékának sosem volt barátja/barátnője. Még ennél is nyugtalanítóbb adat, hogy a japán családtervezési központ felmérése szerint a 16 és 19 év közötti fiúk 36 százalékát egyszerűen nem érdekli a szex.
A japán kormánynak a gyermekvállalást ösztönző juttatásokkal, és az egészségügyi rendszer reformjával kellene hatástalanítani a ketyegő demográfiai bombát a szakértők szerint. A népesség elöregedésével azonban rövid távon már nem nagyon lehet mit tenni: az ország lakosainak több mint 20 százaléka 65 év feletti, a várható élettartam a férfiaknál 79, a nőknél 86 év. A nyugdíj kitermelése, és az idősek eltartása óriási terheket ró a gazdaságra, és a munkaképes korú lakosságra. Elvileg megoldást jelenthetne a problémára a bevándorlás bátorítása, az Ázsiától évszázadokon át elszigetelten élő japán társadalomban azonban nagyon mély gyökerei vannak e megoldás merev elutasításának.
A helyzetet az Unicharm nevű, pelenkákat gyártó cég jelentése illusztrálja a legjobban, eszerint ugyanis Japánban már több, idős embereknek szánt pelenka fogy a boltokban, mint csecsemőknek való.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.