A nyelvtanulás növeli az agyméretet
A svéd katonai akadémia növendékei intenzíven tanulnak nyelveket, és a lundi egyetem tudósai kíváncsiak voltak, hogy ez a folyamat milyen változásokat generál a diákok agyában. A vizsgálatok során arra a megállapításra jutottak, hogy a nyelvtanulástól megnő az agy mérete.
Az uppsalai akadémián a növendékek tizenhárom hónap alatt tanulnak meg folyékonyan beszélni arabul, oroszul vagy dariul (perzsa), és teljesen az alapoktól kezdik a tanulást, nem ismerik a tanult nyelveket. A tanulók reggeltől estig, még hétvégén is tanulnak. A kutatók megvizsgálták a növendékek agyát a nyelvtanulás előtt és három hónappal az intenzív nyelvtanulás kezdete után.
Kontrollcsoportként az Umeå Egyetem hallgatóit használták, akik szintén keményen tanulnak, de nem tanulnak nyelveket. Mindkét csoport agyát MRI-vel vizsgálták és azt látták, hogy akadémia növendékei agyának bizonyos területei nagyobbak lettek, míg a kontroll csoportnál nem változott a méret.
Az érintett terület a hippokampusz, ez az előagy egy része a halántéklebeny csúcsában, és az összetett információk, események memorizálásában tölt be be fontos szerepet. Johan Mårtensson, a Lund Egyetem kutatója meglepőnek nevezte, hogy az agy különböző területei különböző módon nőnek attól függően, hogy milyen erőfeszítéseket tesznek az emberek.
Azok a tanulók, akiknél nagyobb volt a növekedés a hippokampuszban, jobb nyelvérzékkel rendelkeztek. Mások sokkal több munkát fektettek a tanulásba, náluk más területeken volt látható változás. Korábbi kutatások azt mutatták, hogy az Alzheimer-kór később jelentkezik a két- vagy többnyelvű egyéneknél.