Albert, Lipót

Rejtélyes genetikai baleset eredménye vagyunk

2013.04.25. 19:36

4500 éve egy rejtélyes esemény drasztikusan megváltoztatta az ősi Európa lakóinak genetikai kódját - derül ki ausztrál genetikusok kutatásából, akik tanulmányukat a tudományos Nature magazinban publikálták. A kutatók Németországból és Olaszországból származó csontvázakat vizsgáltak meg, amelyeknek kora 2500 és 7500 év közé volt tehető. A vizsgálat első számú célpontja a mitokondriális, csak anyai ágon öröklődő DNS volt.

A különböző korokból származó leletek DNS-vizsgálata meglepő eredményt hozott: valamikor 4500 évvel ezelőtt az Európát keleti irányból meghódító és benépesítő őseink genetikai kódjában hirtelen éles változást észleltek a tudósok, aminek az okát egyelőre megtippelni sem tudják.

A kutatás egyben választ adott a tudósok eredeti kérdésére is, akik a több ezer évvel ezelőtti agrikulturális forradalom körülményeit próbálták felderíteni. Eddig nem volt egyértelmű a kép arról, hogy a mezőgazdaság elterjedése vajon konkrét népvándorlással is járt, vagy csak az ötletek és a növénytermesztés kezdetleges technológiái, szerszámai terjedtek el. A genetikai vizsgálat most közeli rokonságot mutatott ki a mai Németország területén élő legkorábbi földművesek, illetve a Közel-Kelet népei között, vagyis valószínűleg egy migrációs hullám váltotta le az addig uralkodó vadászó-gyűjtögető életformát.

Ez a genetikai örökség azonban nem meghatározó a mai európai emberek DNS-ében, éppen az említett, 4500 éve történt misztikus genetikai eseménynek köszönhetően. A kutatók a Bell Beaker-kultúrával hozzák összefüggésbe a hirtelen genetikai változást, ez a népcsoport időszámításunk előtt 2800 körül eredezik az Ibériai-félszigetről, a nyelvük emléke a kelta nyelvben él tovább, és Stonehenge monolitjainak emelését is hozzájuk kötik a történészek.