Az Európai Űrügynökség (ESA) kedden elfogadta újgenerációs rakétájának végleges terveit. Az Ariane–6 azért épül, hogy segítsen Európának alkalmazkodni a műholdindítási piac gyorsan változó igényeihez.
Az ESA-képviselői már tavaly novemberben Nápolyban zöld utat adtak a tervnek. Azóta az űrügynökség szakértői a rakéta véglegesítésén dolgoztak. Az Ariane–6 egy alacsony költségű, rugalmas indító egyetlen, három és 6,5 tonna közötti hasznos terhet tud majd geostacionárius pályára állítani – ez a kommunikációs műholdak kedvelt működési helye.
Az ESA jelenlegi legmodernebb rakétája a nagyobb és rendkívül megbízható, egyidejűleg több különböző hasznos teher pályára állítására is alkalmas, ám drága Ariane–5. Évi 120 millió euróba kerül, akkor, amikor lassan egyszerű amerikai vállalkozók is megjelentek a piacon.
Az ESA most háromfokozatú űrjárművet tervezett. Az első fokozat három meghajtásból áll, amit 135 tonna szilárd üzemanyag hajt majd. Ugyanígy a második is, egyetlen meghajtással. A harmadik fokozatban viszont folyékony üzemű lesz. Ezt Vinci névre keresztelték, és úgy tervezték, hogy ne egyszeri kiégésű, hanem újraindítható legyen, így sokkal komplexebb pályákra lehet majd feljuttatni a rakományokat.
Az Ariane–6 első repülése 2021 és 2022 között várható. Kisebb méretének és az újabb technológiának köszönhetően az indítások harminc százalékkal olcsóbbak lesznek az Airline–5-nél, ahol egy hattonnás műhold százmillió euróba került.
A fejlesztés körülbelül négymilliárd euróba kerül, viszont soká készül majd el. Ezért az ESA képviselői megegyeztek egy átmeneti rakétáról is, az 5-ös továbbfejlesztéséről. Az Airline–5 ME (Midlife Evolution) 2017-re lesz kész, kétmilliárd euróért. Ebben használják majd először az új Vinci hajtóművet.