Vendel

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Két titokzatos bolygó is lehet a Plutón túl

2014.06.12. 11:37

Néhány hete a NASA tanulmányban zárta ki, hogy létezne a Plutón túli titokzatos X bolygó. Ezt a WISE projekt adataira hivatkozva jelentették ki. Most spanyol csillagászok egy csoportja állítja azt, hogy nemcsak hogy létezik ilyen bolygó, de egyenesen kettő van belőle.

Az X bolygó létezését az Uránusz és a Neptunusz mozgásában felfedezett eltérések miatt feltételezték nagyon sokáig. Sok csillagászt foglalkoztatott a kérdés, próbálták is megtalálni a Plutón túli titokzatos bolygót. Egyesek még nevet is adtak a keresett bolygónak, hívják Nemesisnek vagy Tyche-nek is

Az X bolygó létének vitája egy ideig még nem fog elülni. A mostani fordulatot az jelenti, hogy márciuban felfedeztek egy kisbolygót, a 2012 VP113-at. Ennek pályája is szabálytalan, mint a Plutón túli aszteroidák többségéé. Ugye emiatt gyanakodnak sokan egy nagyobb bolygó jelenlétére.

Carlos és Raul de la Fuente Marcos, a Complutense University of Madrid csillagászai megint megvizsgálták ezen kisbolygók mozgását. Arra jöttek rá, hogy nagyon sok aszteroidának hasonló a pályája. Ugyanakkor egyik sem elég nagy ahhoz, hogy egy irányba terelje ezeket. Emiatt megint az egyetlen lehetőséghez nyúltak, ez pedig egy nagyobb bolygó jelenléte.

A bolygó nagyjából kétszázszoros Nap-Föld-távolságra lehet és a mérete a Mars és a Szaturnusz közé tehető. Van azonban egy másik jelenség is, amely magyarázatra szorul. Ez pedig a feltételezett bolygó közelsége más égitestekhez. Ez szokatlan jelenség lenne, hacsak nincs egy még nagyobb bolygó, amely befolyásolja az előbbi pályáját. Ez lenne a második titokzatos bolygó, amely nagyobb és 250-szeres Nap-Föld-távolságra van.

A csillagászok szerint annyira nem meglepő, hogy még nem fedezték fel a nagy bolygót vagy bolygókat, hiszen akárhol lehetnek a Plutón túl. A kisebb bolygókat könnyebb felfedezni, amikor közelebb vannak a Naphoz. A nagyobb bolygóknak azonban sokkal laposabb a pályája, lassan mozognak és sötétben maradnak, így nehezebb észrevenni ezeket. Ugyanakkor abban is reménykednek, hogy a közeljövőben felfedeznek olyan új módszereket, amelyek segítségével nagyobb pontossággal meg lehet jósolni a még ismeretlen bolygók helyét, illetve pályáját.