Judit

Kézi távcsővel nézhetünk üstököst

2014.06.13. 12:52

A több mint két éve felfedezett C/2012 K1 (PANSTARRS) jelzésű üstökös a Kis Oroszlán és az Oroszlán csillagképek határán mostanában kisebb távcsövekkel, esetleg kézi látcsövekkel is felkereshető.

Az üstökös idén augusztus 27-én kerül napközelségbe, majd mindössze 1,05 CsE naptávolságból visszafordul pályáján. Fényessége a felfedezés óta változó sebességgel, de egyenletesen nőtt és a legoptimistább becslések szerint 6-7 magnitúdó között fogja elérni maximumát.

A C/2012 K1 (PANSTARRS) üstökös Damian Peach május 31-i fotóján. A diffúz kómából egy rövid porcsóva és egy nyílegyenes, hosszú ioncsóva indul ki (forrás: skyandtelescope.com)

A PANSTARRS ezekben a napokban a 4,5 magnitúdós, 61 LMi jelzésű csillag közelében található, és még körülbelül egy hónapig lesz felkereshető a közepes északi szélességeken. Noha egyáltalán nem túl látványos kis binokulárban, mégis érdemes begyűjteni pár szúnyogcsípést, mert mostanság van esélyünk utoljára pillantást vetni rá saját szemünkkel, kényelmesen megfigyelhető égi helyzetben.

Szeptember közepén újra feltűnik az északi félteke megfigyelői számára, de ekkor már a hajnali égen, alacsonyabb horizont feletti magasságnál lesz látható a Hydra és a Puppis csillagképek között.