Szinte azonnal meghaltak a lelőtt gépen
További Tudomány cikkek
- Hatalmas aranylelőhelyre bukkantak Kínában, ez lehet a Föld egyik legnagyobbja
- A Csendes-óceán villámai miatt lehet több zivatar Magyarországon
- Használható fegyver-e a kínai Halálcsillag?
- Megőrülhetett a Balti-tenger magányos delfinje?
- Vészhelyzeti csúcstalálkozót hívtak össze a kutatók, katasztrofális tengerszint-emelkedésre figyelmeztetnek
Nem sokat tudunk arról, mi történt pontosan a Malaysia Airlines MH17-es járatával. Az biztos, hogy Ukrajna felett lelőtték a gépet, és ebbe 298 ember, az összes utas és a személyzet is belehalt. A legfrissebb jelentések szerint már egyértelmű, hogy föld-levegő rakétával lőtték le az utasszállítót, Oroszország-párti felkelők által ellenőrzött területről. Korábban és azóta lőttek már le repülőgépet a szeparatisták, de azok katonai járművek voltak.
Nem könnyű a légügyi szakértőknek és a nyomozóknak. Bár sok nehézség után már hozzáférnek a becsapódás területéhez, a fekete doboz felvételeihez és a holttestekhez, de még így is nagyon nehéz pontosan megmondani, mi történt a géppel és utasaival.
Már nem tudatosult
Minden attól függ, mekkora károsodás érte a repülőt. A leggyakoribb vélemény, hogy az utasok valószínűleg már a rakéta becsapódása utáni pillanatokat sem élték túl: a Buk-rakéták pont azelőtt robbannak fel, hogy elérnék a célpontot, az így szétszóródó repeszek széthasogatják a repülőgép burkolatát.
Doug Richardson rakétaszakkértő szerint a robbanás azonnali gyors nyomáscsökkenéshez vezetett a gép belsejében. „A dekompresszió nagyon gyors, így az utasok még azelőtt eszméletüket veszthették, hogy észlelték volna, mi történik” – nyilatkozta a Time-nak.
David Cenciotti az Aviationist szakértője egyetért, a rakéta gyors nyomáscsökkenést okozott: „Nem könnyű megtippelni, mi történt, de valószínű, hogy rakéta lökéshulláma már végzetes volt. A robbanás, a repeszek azonnali nyomásvesztést, tüzet, áramkimaradást okoznak, a repülőgépet ilyenkor képtelenség vezetni”.
Hatalmas erők
A TWA 800-as járata 1996-ban hasonlóan járt: 230 emberrel a fedélzetén robbant fel, és az Atlanti-óceánba zuhant. A szerencsétlenséget James Vosswinkel traumatológus vizsgálta; más volt, mint az MH17 esete, de a kutatás ott is értelmezhető.
A levegőben robbanásnál maga a robbanás is traumát okoz, ehhez jön még a gép hirtelen lassulása és a zuhanás. A kabin nyomásvesztése másodpercek alatt hipoxiát okoz, a hőmérséklet akár mínusz ötven Celsius-fokra is csökkenhet, így a fedélzeten mindenki nagyon gyorsan elveszti az eszméletét vagy meghal, hiába zuhan utána a gép akár még percekig. Az áldozatoknak szörnyet halni sem volt idejük, mivel ahhoz hosszabb zuhanás kellett volna úgy, hogy még életben vannak: ennyi idő alatt nem szabdul fel halálos adag hormon. „Ezek a horrorisztikus erők egyszerűen túlélhetetlenek” – mondja Vosswinkel.
Az 1996-os balesetet egyetlen utas sem élte túl, a legtöbb holttestet később kiemelték. Bár a szerencsétlenség nyílt vízen történt, a vizsgálatok nem mutattak ki vizet az utasok tüdejében, ami arra utal, hogy már senki sem lélegzett, amikor elérték a vizet. A tanulmány szerint a robbanás a levegőben sehogyan sem élhető túl, teljesen mindegy, hol ülünk.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.