A korai iskolakezdés káros az egészségre
További Tudomány cikkek
- Kiderült, az állva végzett irodai munka semmivel sem egészségesebb, mint ha ülve dolgozunk
- Horror vagy médiahack az első fejátültetés?
- És ön mennyit káromkodik a munkahelyén?
- Vulkánkitörések alakíthatták a Hold túloldalát
- Ufószkeptikusok, itt a magyarázat, miért nem találkoztunk még a földönkívüliekkel
Van az USA-ban egy középiskola, ahol elég szokatlan időpontban, reggel 8:55-kor kezdődik a tanítás. Ez 2012 óta van így, akkor tolták át az első becsengetés időpontját az addig megszokott 7:35-ről (ami egyébként egy kicsit korábban volt, mint az amerikai átlag).
Az iskola vezetése a diákok kérését teljesítette akkor, amikor a későbbi kezdés mellett döntött, és úgy tűnik, megérte a dolog. A diákok ugyanis a felmérések szerint többet alszanak, pontosabban érnek be az első órára, és valószínűleg részben ehhez társítható az is, hogy a környéken csökkent az autóbalesetek száma.
Az USA-ban általában reggel nyolckor kezdődnek az órák, de a kutatók szerint egyre inkább látszik, hogy a túl korai kezdés káros hatással van az iskolai eredményekre. A felmérések szerint ráadásul fontos különbséget lehet tenni az általános és középiskolai tanulók között. A lényeg az általános felfogással szemben ugyanis nem az, hogy a pubertás lustábbá teszi a gyerekeket, hanem az, hogy míg az általános iskolások könnyen elfogadják, hogy este nyolc körül már aludniuk kell (és erre képesek is), a 14-18 évesek inkább 11 körül alszanak el, és nyolc körül ébrednek fel.
A korai iskolakezdés azonban olyan komolyan belezavar ebbe, hogy a megkérdezett 15 és 17 év közti fiatalok átlagban kevesebbet alszanak naponta, mint hét óra. Ennél egy kicsit jobb eredményt mutat az amerikai munkaügyi hivatal felmérése, ami alapján a középiskolás diákok 8,5 órát alszanak egy átlagos hétköznap.
A szakemberek szerint fontos lenne elfogadni, hogy a korai iskolakezdés egyszerűen ártalmas az egészségre. Az egészen egyszerű okoktól, mint a napközbeni elalvás kezdve az elhízásig és a depresszióig terjednek a hatások, így egyes gyerekorvosok szerint akár a 9 órás, vagy az annál is későbbre tett kezdés lenne az igazán jó.
A későbbi kezdés előnyeit egy egész sor vizsgálat bizonyította. Volt, ahol az látszott, hogy azok a tanulók, akiknek nem volt reggel nyolctól órájuk, jobb jegyeket szereztek azoknál, mint akiknek volt. Egy másik eredmény szerint a tanulók annál jobb érdemjegyet szereztek matematikából és angolból, minél később tanulták őket a nap folyamán. Kiemelkedik az az eredmény, ami szerint egy egész körzet iskoláinak eredményei javultak, miután bevezették az egy órával későbbi kezdést. Egy másik számítás szerint azok a gyerekek, akik később kezdik a napot, akár 17500 dollárral többet is kereshetnek életük során csak azért, mert többet tanultak.
Ennek ellenére a rendszer egésze csak lassan változik. A gyerekek szállítása ugyanis egyelőre megoldhatatlan feladat elé állítaná az amerikai iskolákat. A középiskolások ugyanis ugyanazokat a buszokat használják reggel, mint az általános iskolások, vagyis ha ők később kezdenének, egy egész flottányi új buszt kellene forgalomba állítani. Egy virginiai körzetben négy, a középiskolások későbbi napkezdésével kapcsolatos előterjesztés vár elfogadásra, ezek legjobb esetben 2,8, legrosszabb esetben 7,6 millió dolláros többletköltséggel járnának, csak abban az egy körzetben.