Lukács

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Rájöttek, miért kívánjuk az édességet

2014.12.10. 09:12

A cukorétvággyal kapcsolatos agyi folyamatot találhattak brit kutatók, akik úgy vélik, felfedezésük az elhízás hatékonyabb megelőzéséhez és kezeléséhez vezethet. A londoni Imperial College kutatói patkánykísérletekben fedeztek fel egy enzimet, amely azt érzékeli, mennyi glükóz, vagyis szőlőcukor érkezik az agyba, és hiány esetén arra készteti az állatot, fogyasszon több édes ételt – írja az MTI.

A tudósok szerint embereknél ennek az enzimnek a működése a cukros és a keményítőtartalmú ételek, vagyis többek közt a gabonafélék és a belőlük készült fogások, például a péksütemények, tészták iránt ébreszt éhséget. A glükóz nevű egyszerű szénhidrát az agysejtek legfőbb energiaforrása.

„Agyunk leginkább a glükózból nyeri az energiát, ám evolúciós múltunkban nehéz lehetett hozzájutni az édes ételekhez. Ezért mélyen gyökerezik a cukor- és keményítőtartalmú ételek iránti preferenciánk" – mondta James Gardiner, a kutatás vezetője, aki az eredményeket a Journal of Clinical Investigation című szaklapban tette közzé.

A kutatócsoport abból a feltevésből indult ki, hogy a glükokináz nevű enzim, amely a máj és a hasnyálmirigy cukorérzékelésében, vagyis a szénhidrát-anyagcsere szabályozásában játszik szerepet, a cukorétvágyat is befolyásolhatja.

Glükokinázt találtak az agy hipotalamusz nevű részén, mely sok egyéb mellett a táplálékbevitel szabályozásában is részt vesz. A kísérletekben először azt állapították meg, hogy 24 órás éhezés után a patkányok hipotalamuszának étvágyszabályozó központjában aktívabb lett az enzim.

A kísérleti állatok előtt két lehetőség állt: választhattak glükózoldat és a rendes tápjuk között. Amikor vírus segítségével fokozták az agyukban a glükokináz működését, táp helyett több cukros oldatot választottak, amikor viszont csökkentették az enzim működését, kevesebbet.

Gardiner utalt arra, hogy az embernél esetleg lehetséges étrendi változtatásokkal csökkenteni a glükózéhséget, és talán megelőzhető az elhízás olyan gyógyszerrel, mely az enzim működését befolyásolja.

„Valószínű, hogy az egyes emberekben különböző az adott enzim szintje, tehát más-más módszer segíthet rajtuk. Egyesek attól érezhetik magukat előbb jóllakottnak, ha az étkezés elején több keményítőtartalmú ételt esznek, így összességében kevesebbet fognak enni" - magyarázta Gardiner.