Lukács

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Sokkal több a Föld mélyén az ősvíz, mint eddig gondolták

2014.12.18. 17:40

A korábban véltnél sokkal több, mintegy 11 millió köbkilométer lehet a föld kérgében a legősibb vízből. A talán több milliárd éves víz a talaj alatt sok kilométeres mélységben található egy kanadai kutatás szerint – írja az MTI.

A Nature folyóiratban megjelent tanulmány becslése szerint az ősi víz több, mint a Föld összes folyójában, tavában és mocsarában lévő víz együttvéve. Barbara Sherwood Lollar, a Torontói Egyetem munkatársa elmondta: ez a hatalmas tömegű kontinentális kéreg olyan ősi, hogy a Föld legkorábbi történetének légköréből és vizéből, valamint az élet keletkezéséhez szükséges vegyületekből is őrizhet emlékeket.

Ezért hívjuk alvó óriásnak, itt morajlik évmilliárdok óta, ám eddig valójában nem kutatták

– mondta Lollar.

A kontinenseket kialakító kéreg a bolygó legrégebbi kőzeteinek egy részét is tartalmazza. Ám ahogy kutatók egyre mélyebbre fúrnak kőzetmintákért, olyan vizet fedeztek fel, amely majdnem olyan régi, mint a kőzetek. A legősibb vizet 2,4 kilométer mélyen fedeztek fel egy kanadai bányában, ennek a korát 1 milliárd és 2,5 milliárd év közé teszik a kutatók.

A bolygó összes ősi víztömegének becsléséhez 19 különböző bánya adatait használták fel, hogy felmérjék, mennyi hidrogén keletkezik a víz és a sziklák kémiai reakciójából. Chris Ballentine, az Oxfordi Egyetem tudósa szerint a legutóbbi kutatásig a kontinentális kéreg hidrogéntermelését elhanyagolhatónak vélték. Az új eredmények alapján azonban a kontinentális kéreg valószínűleg ugyanannyit állít elő, mint az óceáni, és ez megduplázza a bolygó hidrogéntermelését.

Sherwood Lollar úgy vélte, mindennél fontosabb a Föld mélyében lehetséges élet után kutatni most, hogy bizonyossá vált: a feltételei adottak.