

„Amikor az európaiak a légszennyezésről beszélnek, gyakran Kínára, Indiára gondolnak, alig jut eszükbe, hogy a saját földrészük is veszélyben van” – írja a Washington Post blogja arról a tanulmányról, melyet osztrák kutatók készítettek a városokról, melyek a legszmogosabbak lehetnek Európában 2030-ra.

Az Institute for Applied Systems Analysis tudósai egész konkrétan azt jósolják, hogy 2030-ra számos európai város a WHO és az EU által előírt határérték feletti légszennyezéssel fog küzdeni. (A piros a legrosszabb, a sárga eggyel jobb, a zöld a legmegnyugtatóbb szmogszempontból.)
„A mostani szabályozás nem elég. A szennyezőanyagok kibocsátásának további korlátozására van szükség” – nyilatkozta Gregor Kiesewetter kutatásvezető a kutatás oldalán. A kutatók kiemelik, hogy a szmog fontos tényező a tüdő és a szív megbetegedéseinek kialakulásában.
Krakkó, Varsó és Szófia hozza ki az ellenőrzőjét
Érdekes módon a jóslat szerint nem a legnagyobb városokat fenyegeti feltétlenül a legnagyobb szennyezettség: London a jelenlegi szmogszint ellenére jócskán visszavehet a kibocsátásból – többek közt a részecskeszűrő általános bevezetése segítségével (ez a dízelmotorok kipufogógázából szűri ki például a kormot).
Középkelet-Európában Krakkó, Varsó és Szófia különösen veszélyeztetett (főleg, ha ész nélkül égetik tovább a szenet és a fát), nyugaton és északon pedig jól teszi, ha már előre magába néz Stockholm, az északnyugat-spanyol Gijón, Stuttgart, Párizs, Milánó és Torino. Budapest nem szerepel a legveszélyeztetettebb városok közt.
A légszennyezettség óvatos becslések szerint 100 ezer, mások szerint akár 400 ezer európai polgár halálát okozza évente. Az osztrák kutatók szerint a legtöbb halálesetet egyszerűen meg lehetne előzni: ha a legkorszerűbb technológiákat használná mindenki, 2030-ra az EU által előírt határérték alá lehetne szorítani a mérési helyek 99 százalékát.
