![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Ez nem is űrhajó, ez egy luxusverda
További Tudomány cikkek
-
Az Eiffel-toronynál is nagyobb aszteroida tart a Föld felé, péntek 13-án lehet a találkozó
- Felszín alatti barlangot találtak a Holdon
- Nem mindegy, mit használunk a kutyánk szobatisztaságra neveléséhez
- Így csavarják el a szívünket a kutyusaink
- Veszélyben a férfiak termékenysége, és ebben is a mikroműanyag a ludas
Bár néhány fényképen, a rossz szögből látva ránézésre inkább egy cellára emlékeztet, ahová a halálbüntetésre ítélt bűnözők utolsó útja vezet, a SpaceX nem váltott profilt, és a most közzétett képek a cég ember szállítására is alkalmas űrkapszuláját mutatják.
A Dragon V2 más szögből viszont le sem tagadhatja, hogy ugyanaz az agy van mögötte, mint a Tesla nevű elektromos autók mögött: az űrhajó a szerencsésebben sikerült fotókon úgy fest, mintha a sok érintőképernyővel és a fémes felülettel egy sci-fi díszlete lenne csak, nem igazi űrhajó.
![](https://kep.index.hu/1/0/986/9865/98651/9865187_f1dcfd44436377aa9f213c20a4655c0e_wm.jpg)
A Dragon nevű kapszulát már most is használják, bár csak teherűrhajóként. 2017-től azonban eljöhet az az idő, amikor magánvállalatok hozzák-viszik az amerikai űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomás és a Föld között. A Dragon hétszemélyes lesz, bár az a hét személy alaposan össze lesz passzírozva, pont úgy, ahogy az orosz Szojuzokban az a három, aki abba befér.
A Dragon nem csak nagyobb, mint az orosz megoldás, de különleges vészrendszerével az indításkor fellépő veszélyek ellen is védi az űrhajósokat. Ha valami problémát észlel a rendszer, bekapcsolnak a kapszulára szerelt, speciális hajtóművek, és az igazi veszélyt jelentő gyorsítófokozatoktól messzire repítik a Dragont, hogy aztán az ilyen eseteknél is működő ejtőernyőrendszer segítségével szépen visszaereszkedjenek a földre ahelyett, hogy cafatokra robbannak a rakétával együtt.
Ezek a SuperDraco nevű vészrakéták egyben a hétköznapi landolások esetén is jó szolgálatot tehetnek. A Dragon ugyanis háromféle landolást tud:
- az ejtőernyőrendszer lefékezi a kapszulát, a kihajtható lábak tompítják a földet érés erejét
- az ejtőernyőrendszer lefékezi a kapszulát, a fékezőrakéták tompítják a földet érés erejét (mint most a Szojuznál)
- a Dragon pusztán a fékezőrakéták használatával fékez, ejtőernyő használata nélkül.
![](https://kep.index.hu/1/0/986/9865/98652/9865233_791901bcd874b25b73e70b8952fd39e7_wm.jpg)
Ez a sokoldalú rendszer még a Marsra indított küldetésekkor is működhet majd. Persze a Dragon jelenlegi formájában embert olyan messzire már nem tudna szállítani, mert sem a beépített létfenntartó rendszerek, sem a hely nem elég ahhoz, hogy űrhajósok hónapokon át éljenek benne. Ez nem jelenti, hogy a Mars csak álom: robotszondák és marsjárók szállítására tökéletesen alkalmas lehet a SpaceX űrhajója, sőt, ezeknél az ejtőernyőrendszer elhagyásával egy csomó plusz helyhez (és plusz terhelhetőséghez) jutnak a tervezők.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)