
Lufi vagy a jövő a felfújható űrhajó?

További Tudomány cikkek
-
Ha ezeket a tüneteket tapasztalja, ön is krónikusfáradtság-szindrómában szenved
- Dán tudósok kiderítették, van-e kapcsolat a tetoválás és a rák kialakulása között
- Naponta vagyunk a holdudvarhatás áldozatai, és még élvezzük is
- Sárga minirobot az új magyar találmány, ami a vizeket járja
- Nem mindegy, milyen gyorsan eszik, hamar felszaladhatnak a kilók
Bár a repülés száz év alatt kevesek kiváltságából tömegek eszközévé vált, az űrhajózás kicsit lassabban halad ezen az úton. Pár száz ember van mindössze, aki átlépte a 100 kilométer magasra tett Kármán-vonalat, vagyis azt a hivatalos határt, ahol a közmegegyezés szerint a világűr kezdődik, de milliók vágynak arra, hogy egyszer átéljék az élményt. És ha valamire milliók vágynak, ott piaci rés van, és ahol piaci rés van, ott lesz egy élelmes vállalkozó is. Az űrturizmus beindításán többen is dolgoznak, azonban a legkomolyabb lépést épp mostanában teszi meg az egyik legkomolyabb úttörő: a Bigelow Aerospace az űrszállodák elődjét teszteli az űrállomáson.
Űr-vendéglátóipar
A Bigelow egy Los Angeles-i startup, melynek fő célja, de tényleg nagyon leegyszerűsítve, felfújható űrlakókocsik kifejlesztése. A technológia nem teljesen a sajátjuk, a cég a NASA által a 90-es évek elejére kifejlesztett, de aztán elkaszált fejlesztései közül vett át párat, hogy aztán mintegy 250 millió dolláros befektetéssel továbbfejlessze a TransHab nevű projektet. A TransHab egy, a Földet összehajtogatott állapotban elhagyó, vagyis helytakarékos űrállomásmodul lett volna, melynek a belső teret a világűrtől elválasztó falát majdnem két tucat réteg alkotta. A mikrometeoritoktól, a hidegtől, a sugárzástól és minden egyéb, az űrben leselkedő veszélytől elválasztó hibrid szerkezetet jó 35 centi vastagra tervezték, maga a TransHab modul 8,2 méteres átmérőjű lett volna. Ez utóbbi adat önmagában is tekintélyt parancsoló, az ISS legnagyobb modulja, a Columbus (melyet amúgy az Európai Űrügynökség rakott össze), csak nagyjából fele ekkora, 4,5 méteres átmérőjű.

A TransHab azonban az 1990-es évek végére teljesen befuccsolt, nem sikerült tartani sem a határidőket, sem a tervezett költségvetést, szóval mint annyi más, ígéretes programot, a NASA végül leállította az egészet. Ekkor jött képbe a Bigelow, akik megvásárolták a licenceket, és nekiálltak a fejlesztésnek, azonban egy teljesen új irányban: gyorsan megtérülő, magas profitot hozó vállalkozást alapoznának a különleges lufikra.
Az űriparról csak keveset tudó átlagemberekig valószínűleg csak az űrszálloda terve jutott el, de igazságtalanság lenne nem elmondani, hogy ez a szálloda-dolog kicsit zavaros. Mármint az tény, hogy a Bigelow alapítója, Robert Bigelow hagyományos szállodák üzemeltetéséből szedte meg magát annyira, hogy simán eltapsol pár százmillió dollárt egy űripari startupra, de felfújható űrállomásmodulok felhasználási lehetőségei közül az űrturizmus csak egy a sok közül. A cég tulajdonképpen bárkinek ajánlja az eszközt, aki valamiért az űrben, vagy épp csak simán súlytalanságban szeretne kísérletezni. Már a kezdetektől hangsúlyozzák, hogy tulajdonképpen a biotechnikai, gyógyszerészeti vagy bármilyen jellegű egyetemi kutatásokkal is együtt tudnak működni, de a civil és katonai megrendeléseket sem utasítják vissza. Az első megrendelő, milyen meglepő, pont az a NASA lett, aki korábban elkaszálta a fejlesztést: 2012 decemberében 17,8 millió dolláros megrendelést adtak le arra a modulra, amit épp most hétvégén szereltek fel.
Más űrállomásán a gerendát is
A BEAM nevű szerkezet fontos, de nagyon kis lépés előre. A Bigelow Expendable Activity Module ugyan felkerült az űrállomásra, de ez nem jelenti, hogy az ISS-en szolgáló űrhajósok beköltözhetnének. A teszt két éve alatt baromi óvatosan bánnak majd a modullal: bár rendszeresen, évente kétszer-háromszor bemennek majd a modulba, csak azért teszik, hogy ellenőrizzék annak állapotát, és különböző méréseket végezzenek el (először amúgy májusban lesz ilyen, jó egy héttel az után, hogy a BEAM teljesen felfújódik, és tuti nem ereszt sehol). A mérések eredménye igazolja majd a tartósságot, illetve a felhasznált alapanyagok űrállóságát: ez az első alkalom, hogy fémborítás helyett valami más anyaggal szigetelt lakómodult tesztelnek, így kérdés, hogy bírja majd a BEAM az extrém sugárzást és hőingadozást.

A szerkezet óriási előnye ugyanaz, mint ami az összes felfújható használati tárgyra is igaz: ha épp nincs felfújva, baromi helytakarékos. A BEAM-et a másik híres civil űrvállalat, a SpaceX Dragon nevű teherkapszulája vitte fel úgy, hogy az 1,3 tonnás, végleges állapotában 16 köbméteres hasznos térfogatú eszköz mellé bőven fért még más rakomány is. A Dragon rendben felért az űrállomáshoz, és a BEAM-et a Canadarm nevű külső robotkarral pakolták ki belőle, hogy aztán hozzá is csatolják az ISS Tranquility nevű összekötő moduljának egyik csonkjára. A Tranquilitynek nem most először kerül be a hírekbe, ugyanide csatolták a Cupola nevű, csupaüveg modult is 2010-ben, ahonnan az űrhajósok azóta is folyamatosan szebbnél szebb Föld-fotókat lőnek.
A BEAM sikeres csatlakoztatásával a küldetés tulajdonképpen céljait tekintve nagyjából féltávnál tart. Sikerült bizonyítani, hogy
- a könnyűszerkezetes modulok kibírják a start és a szállítás viszontagságait,
- a csatlakoztatás sem nagyobb kihívás, mint bármi más, amit a Canadarmmal csinálnak.
A kísérlet 2018-ig azt mutatja majd meg, hogy hosszú távon mi történik, kibírja-e a szerkezet az űrt, illetve mennyire lenne jó ötlet, ha emberek laknának benne. Ez azért is fontos, mert a Bigelow nagyon nem akar itt megállni. Már a közelebbi céljaik között is felfújható légzsilip felbocsátását tervezik, de két-három évtizedes távlatban azt sem tartják lehetetlennek, hogy pont az ő megoldásuk jelenti majd az alapot a Holdon vagy épp a Marson létesített bázisokon. Az űrkutatás pillanatnyilag (néhány, megvalósíthatóságát tekintve a jövő ködébe vesző ötletet leszámítva) arrafelé próbál menni, hogy egy-egy misszió költségeit az újrafelhasználható rakétákkal és más, a korábbi, pénznyelő megoldásokat jóárasító ötletekkel csökkentsék, és ebbe a vonalba nagyon jól beleillik a felfújható, könnyűszerkezetes lakómodul ötlete.
A Bigelow már a BEAM startja előtt bejelentette, hogy nagyívű együttműködési szerződést kötött az egyik legnagyobb, rakétaindítással és űrteherszállítással foglalkozó céggel, a United Launch Allinace-szal (ULA). A Lockheed és a Boeing közös vállalata, pontosabban az általuk használt, különleges kialakítású Atlas–V lesz az, ami a jövőben képes lesz Föld körüli pályára állítani a Bigelow tervezett moduljait. A Bigelow legfrissebb tervei szerint kettőt is építenek a B330-as típusú, felfújható űrkapszulából. Ezek a BEAM-hez képest igazi óriások, egyenként 330 köbméternyi hasznos űrtartalmukkal bőven jut hely tudományos felszerelésnek, létfenntartó rendszereknek és a legénység különböző igényeit kielégítő, más helyiségeknek is.
ULA-hopp
Az ULA és az Atlas–V azért jön a képbe, mert pillanatnyilag nincs másik olyan rakéta, melynek raktere elég nagy lenne ahhoz, hogy a B330 akár csak összecsukva is beleférjen. Bigelow szerint még a SpaceX sem rendelkezik jó megoldással, és valóban: a probléma nem a rakétafokozatok erejével van, hanem az orrkúp, vagyis a csomagtartó méretével, amiben a terhet az égbe viszik.

A cég szerint továbbra is a NASA az elsődleges partnerük, de ők mindenkinek gyártanak, aki fizetőképes vevőnek látszódik. A B330 tényleg hatalmas, egyetlen belőle a jelenlegi méretének egyharmadával növelné meg a Nemzetközi Űrállomás térfogatát. De ez nem az egyetlen lehetőség, az űrturizmust is beindítaná, ha lenne egy hely az űrben, ahová embereket lehetne felvinni úgy, hogy jelenlétükkel nem zavarnák a tudományos munkát. A Bigelow jelenlegi ötlete az, hogy a SpaceX és a NASA rakétáival és személyszállító űrkapszuláit használva mehetnének fel a gazdag civilek.
A megállapodás megismert részletei közül persze a legfontosabbak hiányoznak. A B330-at elméletileg 2019-ig gyártanák le, nagyjából eddigre lesz ember szállítására is alkalmas állapotban az előbb említett két partnerjelölt űrhajója, a Dragon és az Orion, de sokkal fájóbb hiány, hogy egy szó sem esett a költségekről, illetve a megegyezés pénzügyi oldaláról úgy általában. Még ha a SpaceX addigra napi rutinná is teszi a visszatérő rakétafokozatok használatát, embereket az űrbe fuvarozni nagyon nem lesz hétköznapi mutatvány.
Egyelőre annyi biztos, hogy a hétvégén felcsatolt BEAM két évig repül majd az űrállomással, valamikor 2018-ban egyszerűen elengedik, és hagyják, hogy szép lassan visszasüllyedjen a légkörbe, ahol anélkül elég majd, hogy akár egyetlen kis darabkája is visszatérne a Földre. Hogy előtte hogy teljesít, nagyban befolyásolhatja a B330-asok, a Bigelow Aerospace, de akár az egész űrkutatás jövőjét is.

Az oldalról ajánljuk
- Kultúr
Mi van, ha a borzalom bennünk van, nem pedig odakint?
Az És miért, hogy az éjszaka lesújt, feldob és energetizál.
március 26., 07:45
- Külföld
Vizsgálat indul a Disney ellen a cég sokszínűségi és befogadási gyakorlata miatt
A szabályok a kormánnyal kapcsolatban álló külföldi cégekre is vonatkoznak.
4 perce
- Külföld
Nem tartott sokáig a fekete-tengeri tűzszünet, több ukrán drón is behatolt az orosz területekre
A rijádi megállapodás ellenére csaptak le.
március 26., 08:34
- Külföld
Pataky Attila elmondta, mit gondol valójában Azahriah-ról
A rocker szerint a fiatal előadó nem figyelt a suliban, ezért keveri a diktatúrát és szabadságot.
március 26., 07:42
- Külföld
Légitámadást intéztek egy amerikai hadihajó ellen a jemeni húszik
A támadásokkal nem fognak felhagyni addig, amíg a gázai háború véget nem ér.
március 26., 08:58
- Külföld
Florida lazítana a gyerekmunkára vonatkozó törvényen
Ezzel szeretnék leváltani a papírokkal nem rendelkező munkavállalókat.
március 26., 08:15
- Belföld
Meghalt Wachsler Tamás volt országgyűlési képviselő, a Kossuth tér megújításának irányítója
Az építész novemberben lett volna 60 éves.
március 26., 08:20
- Belföld
Nem ért haza az iskolából egy 17 éves budafoki lány
A rendőrség jelenleg is keresi az eltűnt diákot.
március 26., 07:50
- Külföld
Nem hagyja magára feleségét, J. D. Vance is Grönlandra látogat
A sziget biztonsági helyzetét vizsgálják.
március 26., 07:54
- Külföld
Huszonkettőre emelkedett a dél-koreai erdőtűz halálos áldozatainak száma
Az oltást nehezíti az erős szél.
március 26., 06:45
- Külföld
Donald Trump tanácsadója felelősséget vállalt a háborús tervek kiszivárogtatásáért
Nem csitul a botrány Mike Waltz körül.
március 26., 09:17
- Forma-1
Döntött az F1-es Red Bull gyengélkedő pilótájának sorsáról
A címvédőnek sem tetszett az elhatározás.
március 26., 09:16
- Tudomány
Magyarországon élő kannibál kígyót vizsgált egy új tanulmány
A rézsikló nem jelent fenyegetést a veszélyeztetett viperafajra.
március 26., 06:16
- Külföld
Nagyszabású hekkertámadás érte az egyik legnagyobb orosz vállalatot, teljes a káosz a cégnél
március 26., 06:12
- Belföld
Törvényjavaslattal tiltaná ki a középületekről a szivárványos zászlókat Novák Előd
A Mi Hazánk Mozgalom korábbi próbálkozása nem járt sikerrel.
március 26., 07:16
- Külföld
Dániában a nők számára is bevezetik a sorkatonaságot
Az EU-ban eddig csak Svédországban volt hasonló.
március 26., 07:00
- Belföld
Magyar Péter bizarr videóval küldött üzenetet kritikusainak
Vicces jelenet került ki az ellenzéki politikus közösségi oldalára.
március 26., 09:08
- Belföld
Steiner Kristóf: Nem hiszem, hogy ennek az országnak szüksége van rám
Hadházy Ákos: Követeljük, hogy ezt a mocskos törvényt visszavonják.
március 26., 09:23
- Belföld
Lázár János utódja szerint Makón a libák őrzését sem bíznák Magyar Péterre
„Komolyan aggódom Hódmezővásárhelyért, ahol évek óta a gyűlölet uralkodik.”
március 26., 06:22
- Külföld
„Az orosz propaganda megpróbálja kihasználni a magyar politikai helyzetet”
A VOX Ukrajina ügyvezető igazgatóhelyettese nyilatkozott az Indexnek.
március 26., 06:19
- Külföld
Folytatódnak a törökországi tüntetések, már 1400 embert tartóztattak le
Több jogvédő csoport és az ENSZ is elítélte a rendőrök erőszakos fellépését.
március 26., 06:39
- Belföld
Ideiglenesen szünetel a szülészeti ellátás a kisbéri kórházban
A „személyi feltételek átmeneti hiánya” miatt.
március 26., 06:18
- Belföld
Jókedvet és esernyőket bekészíteni, borongós–esős időjárással kell dacolnunk
Napsütésre csak az ország északi, északnyugati részén lehet számítani.
március 26., 06:26
- Cinematrix
Megérkezett az egyik legjobban várt Star Wars-sorozat új évadának kedvcsinálója
Az Andor második, egyben utolsó évada is bővelkedni fog az izgalmakban.
március 26., 06:21
- Futball
Monumentális mészárlás a Monumentalban, Messi nélkül is szétszedték az ötszörös világbajnokot
Argentína már kijutott a jövő évi vb-re.
március 26., 06:30
- Külföld
Scotland Yard: nem bűncselekmény okozta a Heathrow repülőteret megbénító tüzet
A Heathrow-t 18 órára lezárták, és 63 ezer környékbeli lakás is áram nélkül maradt.
március 26., 06:23
- Belföld
Kamionról lehulló méretes jégtömbök okoztak kis híján balesetet az M7-es autópályán
Az eset könnyen okozhatott volna balesetet.
március 26., 06:19
- Belföld
Biztonsági őr akadályozta meg, hogy bejusson a rabbi a Kazinczy utcai zsinagógába
március 26., 08:46