Bioüzemanyaggal kevesebb lesz a kondenzcsík
További Tudomány cikkek
- A jövő megérkezett, űrbe telepített erőművel termelne áramot Izland
- Magyar szenzáció: a világon elsőként sikerült a Hold talajában növényt termeszteni
- Katasztrófa történhet, ha nem lép időben a NASA
- Már a múlté a Covid rekordja, kiderült, melyik a leghalálosabb betegség a világon
- Lezárult a HUNOR Magyar Űrhajós Program tudományos portfóliójának hazai értékelése
Megtalálták a módját, hogy a repülőgépek hajtóművei kevesebb kormot bocsássanak ki, és ez visszafoghatja a kondenzcsíkok képződését - írja az MTI. Éppen ezt volt az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) szakembereinek a célja, mert amiatt aggódtak, hogy ezek a mesterséges felhők - melyek légi közlekedés nélkül nem jönnének létre - befolyásolhatják a földi környezetet.
A német és kanadai kutatókkal közösen elvégzett vizsgálat szerint a bioüzemanyagok használata 50-70 százalékkal csökkenti a repülőgépek koromkibocsátást, erről a Nature című tudományos lapban adtak ki tanulmányt.
A NASA kaliforniai kutatóközpontjában 2013-ban és 2014-ben végrehajtott kísérleti repülések idején gyűjtöttek a szakemberek adatokat arról, miként hat az alternatív üzemanyag a repülőgépek hajtóművének teljesítményére, károsanyag-kibocsátására és a kondenzcsíkok kialakulására, amikor a repülőgépek a kereskedelmi légi útvonalak magasságában repülnek.
Kondenzcsík
Ez egy emberi tevékenység által létrehozott felhő, akkor keletkezik, amikor a repülőgépek hajtóművei üzemanyagot elégetve égéstermékeket, köztük szén-dioxidot, vizet, koromszemcséket bocsátanak ki a légkörbe. Ezek az égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magként szolgálnak. A levegőben lévő és az üzemanyagból a levegőbe kerülő víz ezekre a kondenzációs magvakra kicsapódik és mert hideg van (mínusz 30-50 Celsius-fok) abban a magasságban, ahol a repülőgépek járnak, így azonnal megfagynak, és apró jégkristályokká alakulnak.
A kutatókat leginkább az állandóan létrejövő kondenzcsíkok érdekelték, mivel azok hosszan tartó és kiterjedt felhőket hoznak létre, amelyek a légi közlekedés hiányában nem keletkeznének a légkörben, és amelyekről azt tartják, hogy hatással van a Föld környezetére.
A NASA tesztjében egy DC-8-as repülőgép mintegy 12 ezer méter magasan repült, négy hajtóműve 50-50 százalékban használt kerozint és megújuló alternatív üzemanyagot, amelyet észterekből (oxigéntartalmú szerves vegyületekből) és növényi olajból előállított zsírsavakból készítettek. A DC-8-as mögött repült különböző távolságban három kutató repülőgép, amelyek a károsanyag-kibocsátást mérték és tanulmányozták a kondenzcsíkok kialakulását a két különböző üzemanyag elégésekor.
„Ez volt az első alkalom, hogy számszerűsítettük a hajtűművek által kibocsátott koromszemcsék mennyiségét, miközben egy 50-50 százalékos bioüzemanyag-keveréket használtunk repüléshez” - idézte Rich Moore-t, a tanulmány vezető szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.
A kutatók folytatják tanulmányukat, hogy megértsék és bemutathassák a bioüzemanyagok használatának előnyeit a légi közlekedésben.