Pandora, Gabriella

Túl jók voltak a dinók, ez lehetett a vesztük

2018.02.06. 11:10

Saját sikerességük, gyors elterjedésük és jó alkalmazkodóképességük lehetett a dinoszauruszok veszte egy új kutatás szerint, amely feltérképezte az ősgyíkok elterjedését a Földön – írja az MTI a BBC híre alapján. A brit tanulmány szerint, melyet a Nature Ecology and Evolution című szaklap friss száma közölt,

a dinoszauruszok száma már csökkenőben volt, amikor az őket elpusztító aszteroida a Földbe csapódott.

A dinoszauruszok dél-amerikai szülőhelyükről viszonylag gyorsan népesítették be az egész Földet, több száz fajuk alakult ki. Az elterjedésüket feltérképező kutatók szerint azért tudtak ilyen gyorsan elszaporodni, mert szinte tiszta lappal indulhattak a megjelenésük előtt nem sokkal lezajlott nagy kihalási esemény után.

Mivel a letarolt vidékeken alig találtak vetélytársra az ételért és a területért folyó harcban, elszaporodásuknak semmi sem állt az útjában. Uralmuk vége felé azonban, amikor már a világ szinte minden élőhelyéhez alkalmazkodtak, terjedésük lelassult. "Nem volt hova mozdulni tovább, elárasztották a Földet. Nem jöttek már létre új fajok, annyira speciálisan alkalmazkodott mindegyik az adott feltételekhez" – magyarázta Ciara O'Donovan, a Readingi Egyetem kutatója.

A tudósok statisztikai számítások alapján rajzolták fel, hogy hol élt egy-egy dinoszaurusz és hol éltek az ősei. Térképük teljesebb képet ad az ősgyíkokról, mint a kövületek önmagukban.

Vannak azonban tudósok, akik vitatják, hogy az aszteroida becsapódásakor már leáldozóban lett volna a dinoszauruszok uralma. David Martill, a Portsmouthi Egyetem kutatója szerint a kréta időszakban, amikor kisebb kontinensekké töredezett szét az ősi szuperkontinens, a dinoszauruszok még javában diverzifikálódtak, azaz új fajaik születtek egészen addig, amíg a feltételezett kataklizma el nem pusztította őket.