Frigyes

Leleplezték az ufónak hitt chilei múmiát

2018.03.22. 21:31

Éveken át tartotta magát az elképzelés, hogy a chilei Atacama-sivatagban 2003-ban felfedezett 15 centiméteres csontváz egy földönkívülié, és erről még dokumentumfilmet is forgattak. Aztán jöttek a tudósok, megnézték az Ata névre keresztelt picike összeaszott test DNS-ét, és megállapították az igazságot:

Ember

Persze nem akármilyen ember, hanem feltehetően egy nem túl sokáig élt, szörnyű csonttorzulásban és komoly genetikai károsodásban szenvedett nőnemű magzaté lehet a bizarr csontváz.

6c7167443-boyle825e0642-811a-fb1e-9cc3-75dca03517e5.nbcnews-ux-1

A tudósok szerint Ata koraszülötten jöhetett világra, és a genetikai mutációk okozhatták a koponya és többi csont torzulását - derül ki a Kaliforniai Egyetem San Franciscó-i intézménye és a Stanford Egyetem kutatói által közéttett tanulmányból, amelyet a Genome Research című szaklapban publikáltak.

Még meg sem nézték a géneket, amikor már észrevettek a tudósok pár furcsa dolgot. A szokásos tizenkettő helyett csak tíz bordapárt találtak, és a térdlemezek olyanok voltak, mint egy 6-7 éves gyereké. Ilyen sokáig azonban biztosan nem élt Ata, ezért azt feltételezik, hogy egy  ritka betegség miatt öregedtek korán a csontjai.

Ata nagyjából 40 évvel ezelőtt születhetett meg,  La Noria, az Atacama-sivatag egyik elhagyatott bányászvárosának körzetében. Feltételezhető, hogy az ott kitermelt nitrát is szerepet játszott a genetikai mutációk kialakulásában.