Hedvig

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Egyre hosszabbodnak a földi napok

2018.06.06. 12:43

A Földön egyre hosszabbodnak a napok, aminek az az oka, hogy a Hold fokozatosan távolodik a bolygótól – írja a Space.com egy új kutatás alapján.

A Hold átlagosan 385 ezer kilométerre kering a Föld körül, de az árapály-jelenség miatt ebben van némi ingadozás, ami részben maradandó, vagyis a Hold szép lassan egyre messzebbre araszol: évi 3,82 centiméterrel kerül távolabb. Ez viszont azt jelenti, hogy némileg változik a Földre kifejtett gravitációs hatása is, így a bolygónk tengely körüli forgása minden évben lassul egy kicsit, tehát a napok is megnyúlnak.

A Wisconsin-Madison Egyetem kutatói egy asztrokronológia nevű új statisztikai módszerrel vizsgálták a Föld geológiai történetét, és megállapították, hogy 1,4 milliárd évvel ezelőtt a Hold még jelentősen közelebb keringett, amitől a bolygó gyorsabban forgott. A kutatók szerint akkoriban a napok még csak 18 órásak voltak.

Ahogy a Hold távolodik, a Föld olyan, mint egy pörgő műkorcsolyázó, aki lelassul, ha kinyújtja a karját

– magyarázta Stephen Meyers, a Proceedings of the National Academy of Sciences szaklapban megjelent tanulmány társszerzője.

A kutatók az asztronómiai megfigyeléseket vetették össze geológiai adatokkal, ehhez 1,4 milliárd éves észak-kínai, illetve 55 millió éves dél-atlanti-óceáni kőzeteket vizsgáltak meg, és az új statisztikai módszerrel kompenzálták a megfigyelések korlátait, hogy pontosabb eredményeket kapjanak.