Úton a fenntarthatóság felé: a Lidl megkezdte flottája átalakítását
További Tudomány cikkek
Az Economx érdeklődésére a döntés kapcsán azt közölték, hogy a diszkontlánc a fenntarthatóság és a klíma védelme iránti elkötelezettségének jegyében négy darab elektromos és hat darab LNG-hajtású gépjárművel kezdi meg flottája átalakítását. Ez egyben azt is jelenti, hogy a hazai élelmiszerláncok közül a Lidl alkalmazza a legnagyobb, bolti áruszállításhoz használt alternatív hajtású flottát.
Felelős vállalatként a fenntartható működés az egyik legfontosabb célunk az élhető jövő megteremtése érdekében, ugyanakkor tisztában vagyunk azzal is, hogy az áruszállítás jelentős hatást gyakorol a környezetre. Éppen ezért, összhangban a klímastratégiánkban meghatározott „elkerülni, aztán csökkenteni és ha ez nem lehetséges, akkor ellentételezni” szemlélettel, új, alternatív hajtású tehergépjárműveket állítottunk napi szintű forgalomba – fogalmazott a Lidl.
Most így néz ki a mindennapos kiszállítást végző flotta:
- 3 darab 18 tonnás elektromos teherautó,
- 1 darab 40 tonnás elektromos
- és 6 darab 40 tonnás LNG-kamion.
A 18 tonnás elektromos gépjárművek a vállalat ecseri logisztikai központjából a budapesti Lidl áruházakba, míg az elektromos nyerges vontató Budapesten, valamint Pest vármegyében található boltokba szállít ki. Az LNG-kamionok elsősorban a szigetszentmiklósi raktárból az ország különböző pontjaira juttatják el a friss árut a Lidl üzletekbe.
Azt is megtudtuk, hogy az új 18 tonnás e-teherautók öt akkumulátorral működnek, és nem csak a közlekedésük, de a töltésük sem jár kibocsátással, mert a Lidl logisztikai központjaiban 100 százalékban megújuló forrásból származó villamos energiával töltik azokat. A teherautók egyetlen feltöltéssel mintegy 120 kilométert képesek megtenni. A raktérben 18 raklapnyi áru is elfér, ezzel pedig több áruházat is képes kiszolgálni egyetlen kamion.
A 40 tonnás elektromos kamion 6 darab egyenként 192,3 kWh-s akkumulátorral működik, hatótávolsága megközelítőleg 200 kilométer. A jármű 5 óra alatt tölthető fel, de gyorstöltő használatával akár mindössze 2 óra alatt újra útnak indulhat az autó. Az LNG-hajtású nyerges vontatók egyenként körülbelül 750 kilométer megtételére alkalmasak tele tankkal, félpótkocsijaik 33 raklapos rakodótérrel rendelkeznek, így az áruházi rendelések függvényében akár 3-4 Lidl üzletet is el tudnak látni áruval.
A Lidl Magyarország a hagyományos dízelüzemű kamionok alternatív hajtású járművekkel történő cseréje révén 2030-ig 15 százalékos szén-dioxid-kibocsátás- (kilogramm per kilométer) csökkenést szeretne elérni a 2021-es szinthez képest.
Ez egyébként azért is jelentős vállalás, mert a tanács október közepén abban állapodott meg, hogy a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását szigorítja, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re teljesítendő új célértékeket állapít meg a tagállamok számára. Szerintük az új szabályok hozzá fognak járulni ahhoz, hogy az EU elérhesse az éghajlatváltozás elleni küzdelem terén kitűzött ambiciózus céljait.
Vállalatunk komoly mérföldkőhöz érkezett azzal, hogy megkezdte a bolti áruszállítás környezetbarátabbá és fenntarthatóbbá alakítását. A forgalomba helyezett összesen tíz alternatív hajtású járművel megkezdtük a 2030-ig vállalt célunk megvalósítását, hogy működésünk mellett a logisztikához kapcsolódó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése révén is tevékenyen hozzájáruljunk a klíma védelméhez és a tisztább levegőhöz. Felelős vállalatként büszkék vagyunk arra, hogy a hazai élelmiszerláncok közül a Lidl alkalmazza a legnagyobb, bolti áruszállításhoz használt alternatív hajtású flottát
– nyilatkozta az Economxnak Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője, hozzátéve: a vállalat a működéséből fakadó kibocsátások csökkentésén is folyamatosan dolgozik. Számos energiahatékonysági intézkedést vezetett be, illetve az áruházlánc teljes üzlethálózata, logisztikai központjai és irodaháza számára 2022. január 1-jétől száz százalékban zöldáramot szerez be. Ez alól természetesen kivételt képeznek azon beszerzési megállapodások, melyekre a Schwarz-Csoport nincs ráhatással, mint például a bérelt ingatlanok esetén a kötelező villamosenergia-beszerzési záradékkal kötött szerződések.
A cikk az Index és a Lidl Magyarország tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.