További Tudomány cikkek
![]() |
Hidrogénmotor a laborban |
Jelenleg 15 példány létezik
Jelenleg a BMW legkisebb szériában gyártott legújabb típusából csak 15 példány létezik. Thomas Steffes, a vállalat szóvivője mégsem zavartatja magát, és következetesen "kisszériában gyártásról" beszél. Szerinte "egyszer valahogy el kell kezdeni." Az autógyáraknak egyébként nem csak a hiányzó hirdogén-töltőállomások, hanem az alternatív üzemű járművek eladási ára is fejtörést okoz. A Mercedes Citaro, egy hónappal ezelőtt bemutatott, hidrogénüzemű városi buszért például a normális ár többszörösét, csaknem 2,5 millió márkát kéri a gyártó.
| |
|
A BMW ezt a hibát nem akarja elkövetni. A BMW 750hL fogyasztói a szóvivő szerint nem lesz magasabb a hagyományos üzemű 7-es sorozat árszintjénél. "A hidrogénautót el kell tudni adni, és a túl magas ár ezt megakadályozná" -véli Thomas Steffes.
A hidrogénhajtású BMW nem lesz olcsó
Nem lesz ennek ellenére sem olcsó a hidrogénhajtású BMW. Az új típus a 7-es sorozat árát figyelembe véve "150 és 200 ezer márka közötti áron" lesz kapható. A konkrétumok majd jövőre derülhetnek ki, amikor a 750hL felbukkan a BMW kereskedők árlistáin is.
Kívülről, és a motorháztető alatt a 750hL alig különbözik benzines üzemmódú testvéreitől. A 12 hengeres V-motor hidrogén üzemmódban 204 LE (104 kW) csúcsteljesítményt ad le. A gyár szerint a 750hL 9,6 másodperc alatt gyorsul fel óránként 100 kilométeres sebességre, és 226 km/h a csúcssebessége.
A 140 literes biztonsági tankba férő cseppfolyós hinrogénnel a 7-es BMW a gyári adatok szerint 350 kilométert tehet meg. Ezen felül természetesen megmarad a hagyományos benzinüzem minden ellátó berendezése is, hiszen az autógyártó egyelőre nem számíthat a külső töltőállomásokra, "röghöz" vagyis egy hidrogént tartó kút környékéhez kötni pedig nem lehet a BMW tulajdonost.
Ugyanezen okból a motor az aktuális 7-es modellétől lényegében csak a szívócsőben tér el, ahol a hidrogén számára utólagos befúvó szelepeket helyeztek el.
Az üzemanyag duplafalú acéltartályban van
| |
|
A BMW 750hL a jelek szerint a bajor autómárka új jelképéve válik, követve a régi elvet: a csúcstechnológia mindig a csúcsmodellben jelenik meg először. "Az volna a legkedvesebb a számunkra, ha a német államfő vagy a kancellár utazna a hidrogénüzemű BMW-kkel" - mondta Thomas Steffes.
Egy lehetséges vásárlót már biztosan maga mögött tudhat a kék-fehér márka. Reinhard Klimmt szövetségi közlekedési miniszter a 750hL bemutatásakor üdvözölte az ipar erőfeszítéseit, hogy tiszta üzemanyagokat használó járműveket bocsásson piacra.